W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko w sprawie szczotkowania zębów przez dzieci

Próchnicy możemy zapobiegać stosując równocześnie kilka metod:

  • utrzymanie higieny jamy ustnej,
  • racjonalne żywienie,
  • uzupełnianie związków fluoru,
  • wczesne leczenie próchnicy (również zębów mlecznych),
  • edukacja zdrowotna.

Żadna pojedynczo stosowana metoda nie będzie w pełni skuteczna.

Wszystkie inicjatywy mogące przyczynić się do zwiększenia wśród dzieci i ich rodziców świadomości, motywacji, umiejętności oraz wyrobienia nawyku codziennego, prawidłowego mycia zębów będą spotykały się ze wsparciem Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W placówkach należy stwarzać warunki do realizacji tego zadania. Do zorganizowania codziennego szczotkowania zębów przez dzieci wymagane jest odpowiednie przygotowanie łazienek i przestrzeganie poniższych zasad:

  • przy umywalce może jednocześnie czyścić zęby 1-3 dzieci, lepiej zaczynać od najmniejszej liczby, szczególnie gdy chodzi o młodsze dzieci.
  • szczoteczki powinny być oznakowane, aby możliwe było przyporządkowanie szczoteczki do dziecka, a dzieci łatwo rozpoznawały swoją szczoteczkę,
  • przed szczotkowaniem zębów wychowawca rozdaje dzieciom ich szczoteczki,
  • do szczotkowania należy stosować pasty z fluorem wysokiej jakości, dostosowane do wieku dzieci, nakładając jej śladową ilość (wielkość połowy małego ziarnka grochu w 2. roku życia, po 3. roku życia całego ziarnka grochu),
  • w miarę możliwości dzieci powinny szczotkować zęby po każdym posiłku, gdyż po jedzeniu resztki pokarmowe pozostają między zębami, przy dziąsłach i w bruzdach na powierzchni zębów,
  • po użyciu szczoteczki, należy wypłukać i odstawić do wysuszenia w kubeczku, główką do góry,
  • szczoteczki można przechowywać w opakowaniach jednostkowych, uważając przy tym aby zachować dostęp powietrza umożliwiający wysychanie szczoteczek,
  • zaangażowanie opiekunów jest istotne dla kształtowania prawidłowych nawyków w zakresie szczotkowania zębów.

Cechy dobrej szczoteczki:

  • wykonana z włosia nylonowego z oszlifowanymi zaokrąglonymi końcami włókien o jednakowej średnicy,
  • miękką (soft) zaleca się dla dzieci podczas nauki szczotkowania,
  • część pracująca (główka) powinna być dość wąska i krótka, aby ułatwić swobodne ruchy w jamie ustnej,
  • szczoteczkę należy wymieniać co najmniej co 3 miesiące lub częściej (zmiana ułożenia włókien i kształtu szczoteczki wskazuje na konieczność jej zmiany).

Zaleca się, aby w publicznych i niepublicznych placówkach wprowadzić czyszczenie zębów po każdym posiłku, razem z edukacją zdrowotną grupową i indywidualną dzieci i ich rodziców.

{"register":{"columns":[]}}