„Czy wiesz, że…”, - kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.
01.12.2021
Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS i z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS, które świadczą o systematycznym spadku jej poziomu.
Kontynuując działania edukacyjne podjęte w roku ubiegłym, Krajowe Centrum ds. AIDS zamierza promować rzetelny przekaz obalający mity związane z zagadnieniami HIV/AIDS
oraz innymi STIs, a tym samym przeciwdziałać stygmatyzacji osób zakażonych i chorych oraz ich rodzin i osób bliskich.
I. Cele kampanii:
1. Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs:
• NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
• NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.
• NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara
• HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.
• Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.
2. Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
• Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.
• Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/
3. Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:
• strona Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
• Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
• bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.
II. Grupa docelowa
Grupę docelową kampanii stanowi ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych:
• 18 - 34 lata
• 35 – 49 lat
Nie ogranicza się grupy docelowej pod względem płci, wykształcenia, dochodu ani miejsca zamieszkania.
Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia są włączone do Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia
pn. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”, mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV. Nie są nimi też osoby zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne.
Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.
III. Zaplanowane działania przez Krajowe Centrum ds. AIDS:
1. Usługa wynajmu zewnętrznych tablic informacyjnych tzw. Citylightów, o rozmiarach 1,2x1,8 m, umieszczonych głównie na przystankach komunikacji miejskiej, ale też w najbardziej
uczęszczanych miejscach miast takich jak pasaże handlowe, deptaki, dworce kolejowe wraz z wydrukiem, montażem, ekspozycją i demontażem oraz utylizacją 5 plakatów kampanijnych:
• termin: 16-30.06.2021 r. • liczba nośników: 500 nośników w 12 województwach (z wyjątkiem województw: lubuskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego).
2. Ogólnopolska kampania w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram) pn. „Czy wiesz, że…”, przy wykorzystaniu 5 projektów plakatów kampanijnych.
• termin: 16-30.06.2021 r.
• fanpage KC ds. AIDS na portalu Facebook: https://www.facebook.com/kcaids
Materiały
HIV można zakazić się m.in. podczas kontaktów seksualnychKW_157970_WSSE_plik5.JPG 0.52MB HIV Nie zakazisz się HIV pływając w basenie
KW_157970_WSSE_plik3.JPG 0.49MB Nie zakazisz się HIV drogą kropelkową np. przez kaszel lub kichanie
KW_157970_WSSE_plik4.JPG 0.62MB HIV przenosi się wyłącznie z człowieka na człowieka
KW_157970_WSSE_plik2.JPG 0.50MB HIV Zakażenia przenoszone drogą płciową nawet 10-krotnie zwiększają ryzyko zakażenia HIV
KW_157970_WSSE_plik6.JPG 0.60MB