Zadania
Do zadań Sekcji ds. Higieny Pracy należy w szczególności:
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz dokumentacji w zakresie chorób zawodowych;
- nadzór nad zakładami pracy w zakresie warunków zdrowotnych środowiska pracy a w szczególności zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych związanych z warunkami pracy;
- nadzór nad przedsiębiorcami w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania:
- substancji chemicznych i ich mieszanin,
- produktów biobójczych,
- prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3, albo nowych substancji psychoaktywnych,
- środków ochrony roślin,
- substancji powierzchniowo czynnych i detergentów;
- nadzór nad przedsiębiorcami w zakresie:
- występowania substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
- występowania szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
- stosowania leków cytostatycznych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,
- usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest,
- bezpieczeństwa i higieny pracy w obiektach prowadzących prace z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi w ramach zamkniętego użycia GMO,
- klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin chemicznych (CLP);
- nadzór nad zagadnieniami związanymi z rejestracją, oceną i udzielaniem zezwoleń dla substancji chemicznych (REACH);
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego w ramach Wspólnotowego Systemu Szybkiego Powiadamiania o Produktach Niebezpiecznych (RAPEX) w odniesieniu do produktów chemicznych;
- współpraca z przedsiębiorcami w ramach wdrażania przepisów dotyczących klasyfikacji, oznakowania oraz pakowania substancji i mieszanin chemicznych (CLP);
- prowadzenie postępowania w przypadku stwierdzenia wytwarzania lub wprowadzania do obrotu środka zastępczego lub produktu, co do którego zachodzi podejrzenie, że jest on środkiem zastępczym;
- kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r o przeciwdziałaniu Narkomanii (Dz.U.z 2019r. poz.852 z późn. zm.),dotyczących prowadzenia przez przedsiębiorców działalności w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie;