Sekcja Higieny Żywności i Przedmiotów Użytku
Zadania Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku
- Kontrola i nadzór nad jakością zdrowotną środków spożywczych (w tym żywnością genetycznie modyfikowaną-GMO, suplementami diety i środkami specjalnego przeznaczenia żywieniowego i żywnością z importu), dozwolonymi substancjami dodatkowymi, substancjami pomagającymi w przetwarzaniu i innymi składnikami żywności , w tym żywnością sprzedawaną ,,na odległość” przez internet oraz materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, jakością żywienia ludzi i kosmetykami.
- Kontrola i nadzór sanitarny nad warunkami w procesie produkcji i obrocie środkami spożywczymi, dozwolonymi substancjami dodatkowymi, substancjami pomagającymi w przetwarzaniu i innymi składnikami żywności, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością oraz kosmetykami.
- Wydawanie decyzji administracyjnych, wdrażanie postępowania egzekucyjnego oraz wystąpienia do właściwych organów inspekcji o nakładanie kar pieniężnych.
- Udział w likwidacji i opracowaniu ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych, akcjach przeciwpowodziowych i działaniach związanych z bioterroryzmem.
- Podejmowanie innych działań na rzecz polepszania jakości zdrowotnej środków spożywczych oraz jakości żywienia ludzi.
- Udział we wdrażaniu oraz sprawdzanie funkcjonowania Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (Hazard Analysis and Critical Control Point- HACCP) w podległych zakładach.
- Współudział w Systemie Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Środkach Żywienia Zwierząt (Rapid Alert System for Food and Feed- RASFF) oraz w Krajowym Systemie Informowania o Kosmetykach ( RAPEX).
- Realizacja planu poboru prób do badań w ramach urzędowej kontroli żywności oraz monitoringu krajowego.
- Wydawanie decyzji zatwierdzenia zakładów i zaświadczeń o wpisie do rejestru, decyzji o wykreśleniu z rejestru oraz odmowy wpisu do rejestru.
- Współdziałanie w opiniowaniu dokumentacji projektowej nowych obiektów oraz adoptowanych związanych z produkcją lub obrotem żywnością.
- Przyjmowanie i rozpatrywanie interwencji dotyczących złego stanu sanitarnego miejsc produkcji i obrotu żywnością lub niewłaściwej jakości żywności.
- Współpraca z innymi instytucjami kontrolującymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, kosmetyków, materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością.
- Współudział nad zabezpieczeniem miejsc sprzedaży żywności podczas imprez masowych, zgromadzeń, zjazdów, pielgrzymek itp..
- Podnoszenie i ugruntowanie wiedzy pracowników sekcji poprzez organizowanie szkoleń wewnętrznych w sekcji, w razie potrzeby z udziałem radcy prawnego i innych zainteresowanych osób.
- Podejmowanie działań w zakresie określonym w przepisach o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
- Podejmowanie działań dotyczących podmiotów trudniących się produkcją lub obrotem tzw. ,,środków zastępczych”, współpraca w tym zakresie z organami Służby Celnej, Policji i Inspekcji Farmaceutycznej.
Rejestracja i zatwierdzanie podmiotów działających na rynku spożywczym
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słubicach przypomina, że zgodnie z art.61 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia istnieje obowiązek zatwierdzania zakładów prowadzących następujące rodzaje działalności:
- Produkcja lub wprowadzanie do obrotu żywności pochodzenia niezwierzęcego.
- Wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego, nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej.
- Produkcja lub wprowadzanie do obrotu żywności zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego.
- Produkcja materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (wyroby ze szkła, porcelany, gliny, z tworzyw sztucznych, metalu i papieru).
Ponadto, zgodnie z art.63 ust.2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia niektóre rodzaje działalności podlegają wyłącznie rejestracji:
- działalność w zakresie dostaw bezpośrednich (dostawy dokonywane przez producenta małych ilości surowców np.płodów rolnych, do konsumenta końcowego lub lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego),
- urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności (automaty samoobsługowe z napojami lub żywnością pakowaną),
- obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych (stragany, obwoźne punkty sprzedaży)
- gospodarstw agroturystycznych,
- podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1000hl w ciągu roku kalendarzowego,
- aptek, punktów aptecznych i hurtowni farmaceutycznych,
- sklepów zielarskich,
- przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną innych niż środki spożywcze produktów oraz wprowadzających do obrotu środki spożywcze opakowane, trwałe mikrobiologicznie (np. kioski z prasą),
- zakładów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży żywności "na odległość" (sprzedaży wysyłkowej), w tym sprzedaży przez internet,
- zakładów obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością (sklepów, w tym sklepów AGD i tzw. "chińskich sklepów"),
- podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących produkcję pierwotną (produkcja płodów rolnych oraz zbieranie runa leśnego, a także kwaszenie kapusty i ogórków).
Podmioty prowadzące powyższe rodzaje działalności składają odpowiednie wnioski (wraz z wymaganymi załącznikami) w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności.
Druki wniosków są do pobrania w siedzibie PSSE w Słubicach, ul. MIckiewicza 6, pokój nr 408.
Rejestracja i zatwierdzanie zakładów są bezpłatne.
Nie spełnienie obowiązku rejestracji działalności, zgodnie z art.103 ust.1 pkt 4, będzie skutkować skierowaniem wniosku o ukaranie do Lubuskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Gorzowie Wlkp. Wysokość kary pieniężnej w takim przypadku wynosi nie mniej niż 1000zł.