W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy rok szkolny 2022/203

30.08.2022

nowy_rok_szkolny_2022_2023

Wytyczne GIS, MZ oraz MEiN

Nowy rok szkolny 2022/2023 rozpoczyna się w nadal trwającym stanie zagrożenia epidemicznego. Pomimo znacznej poprawy ogólnej sytuacji epidemiologicznej, w placówkach oświatowo-wychowawczych niezbędne jest zachowanie zwiększonego reżimu sanitarnego. Aktualne wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia oraz Ministra Edukacji i Nauki dla żłobków, przedszkoli i szkół dostępne są pod adresem:

https://www.gov.pl/web/wsse-opole/bezpieczny-powrot-do-nauki

"Tydzień profilaktyki chorób zakaźnych" - 12-16 września 2022 r.

Kampania informacyjno-edukacyjna skierowana do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przygotowana we współpracy Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Edukacji i Nauki oraz organizacji pozarządowych. Szczegóły akcji i materiały dostępne pod adresem:

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tydzien-dla-profilaktyki-chorob-zakaznych

Nowy rok szkolny - o czym warto pamiętać?

Jak wybrać właściwy tornister?

Prawidłowo dobrany, mądrze  spakowany i użytkowany tornister to mocna podstawa do budowania dobrego zdrowia ucznia. Państwowa Inspekcja Sanitarna propaguje zasady dotyczące prawidłowej konstrukcji tornistra, sposobu jego noszenia i właściwego rozmieszczenia ciężaru:

  • waga plecaka z jego zawartością nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała dziecka,
  • tornister powinien posiadać usztywnioną ścianę przylegającą do pleców,
  • ciężar zawartości tornistra powinien być rozłożony symetrycznie,
  • cięższe rzeczy należy umieszczać na dnie, a lżejsze wyżej,
  • tornister powinien być wyposażony w równe, szerokie szelki,
  • długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie zapewniając jednocześnie jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,
  • zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
  • tornister należy nosić na obu ramionach,
  • w plecaku umieszczamy wyłącznie niezbędne rzeczy!

 

Mamy wpływ na to, co dziecko nosi na plecach:

  • wybierając lekkie plecaki,
  • kupując cieńsze i lżejsze zeszyty (mniej kartek, miękka oprawa), „chudsze” piórniki bez nadmiernego wyposażenia,
  • w roku szkolnym systematycznie sprawdzając zawartość plecaka (np. czy nie ma zbędnych książek, zeszytów, stroju do W-F w dniu, gdy nie ma takich zajęć lub innego niepotrzebnego wyposażenia),
  • drugie śniadanie umieszczając w lekkim opakowaniu, unikając napojów w dużych butelkach,
  • sprawdzając, czy szkoła zapewnia dzieciom miejsce do przechowywania części podręczników i przyborów np. szafki indywidualne uczniów, wydzielone szafki lub półki w klasach/szatniach/innych pomieszczeniach (obowiązek ten wynika z rozporządzenia MEN – Dz. U. z 2020 r., poz. 1604).

 

Prawidłowe stanowisko pracy ucznia – w szkole i w domu.

Meble edukacyjne, z których korzystają dzieci i młodzież w przedszkolach, szkołach, ale również w domu, mają istotny wpływ na ich zdrowie, zarówno na prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa oraz zachowanie właściwej postawy ciała, jak i funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Stąd też niezmiernie ważne jest, aby dzieci/uczniowie korzystali z mebli dostosowanych do ich wzrostu, zgodnie z obowiązującymi normami.

 

Wybierając odpowiedni stolik i krzesło należy zachować następujące zasady:

  • podeszwy stóp (w butach) powinny na  całej powierzchni dotykać podłogi,
  • między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,
  • uda  nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska,
  • płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci,
  • oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
  • przednia krawędź siedziska nie powinna  dotykać tylnej powierzchni podudzia,
  • między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń.

 

Istotna jest dbałość o właściwe nawyki dotyczące zachowania symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych.

 

Przestrzegajmy zasad higieny!

Uczniom należy przypominać o stosowaniu zasad higieny, przede wszystkim:

  • częstego mycia rąk,
  • stosowania ochrony podczas kichania i kaszlu,
  • unikania dotykania twarzy, oczu, nosa i ust.

 

Poza powyższym ważne jest zapewnienie każdemu dziecku zbilansowanego odżywiania, dostosowanego do jego potrzeb zgodnie z wiekiem oraz codziennej i regularnej aktywności fizycznej.

{"register":{"columns":[]}}