Wojewódzki program dla przedszkoli „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy” – realizacja w roku szkolnym 2022/2023
04.08.2023
Ogólne informacje dotyczące wojewódzkiego programu dla przedszkoli
„Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy”
Psychologowie i pedagodzy zgodnie podkreślają znaczenie pierwszych lat funkcjonowania dziecka dla jego całożyciowego rozwoju. Okres przedszkolny to pierwszy etap kształcenia i intensywny rozwój psychofizyczny dziecka, a także kształtowanie postaw prozdrowotnych i nabywanie umiejętności funkcjonowania w grupie i społeczeństwie. Nie zawsze kilkuletnie dziecko wynosi z domu poprawne doświadczenia dotyczące odżywiania, higieny osobistej czy świadomości własnego zdrowia. W większej grupie rówieśników dzieci bawiąc się, rozmawiając, czy rozwiązując zagadki, pod okiem nauczycieli wyrabiają lub utrwalają podstawowe nawyki higieniczne. Ponadto, dzieci dobrym zachowaniem chcą zwrócić na siebie uwagę nauczycielom i to właśnie jest dobry moment na podjęcie działań w ramach edukacji zdrowotnej, będącej niezbędnym elementem promocji zdrowia. To czas na uświadamianie, jak ważne jest częste mycie rąk, zębów i ogólne dbanie o zdrowy tryb życia, a przede wszystkim zrozumienie, czemu to służy.
Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym wynikającym z opisu problemu, mając również na uwadze dogodne warunki, jakie oferują placówki przedszkolne, w Oddziale Promocji Zdrowia
i Oświaty Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Opolu w 2022r. opracowano nowy wojewódzki program pt. „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy”, który w całości został sfinansowany przez Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Program dedykowany jest dzieciom przedszkolnym w wieku 6 lat - uczęszczającym do „zerówki”.
Zanim dzieci opuszczą swoje przedszkole aby rozpocząć naukę w szkole podstawowej, mają możliwość uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, zdobywając wiedzę na temat zapobiegania chorobom zakaźnym i zdrowego stylu życia. Zaproponowana edukacja w formie wierszyków i rymowanek w przyjemny i twórczy sposób zachęca do dbania o zdrowie własne i innych. Ponadto, estetyczne i ciekawe ilustracje wykonane przez uczennicę szkoły plastycznej kształtują i rozwijają wyobraźnię plastyczną i uczą spostrzegawczości.
Nauczyciele wychowania przedszkolnego zwracają uwagę, że dzieci w tym wieku mają dużą potrzebę pisania i czytania. W związku z tym, w programie zaplanowano różne ćwiczenia z zakresu grafomotoryki, w trakcie, których dzieci mają okazję do praktycznych ćwiczeń graficznych doskonalących naukę pisania i czytania.
Różnorodne treści ujęte w programie pt. „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy” wymagają przeprowadzenia co najmniej 4-5 zajęć edukacyjnych. Zaleca się, aby program był realizowany w drugim półroczu roku przedszkolnego, jako utrwalenie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas nauki w przedszkolnej w „zerówce”.
Tematyka zawarta w programie:
- wirusy i bakterie chorobotwórcze
- szczepienia ochronne
- higiena osobista, ze szczególnym uwzględnieniem technik prawidłowego mycia rąk
- odżywcze i wartościowe produkty żywieniowe
- aktywność fizyczna o każdej porze roku
- grafomotoryka
- nauka pisania i czytania.
Koordynatorami programu są pracownicy pionu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej PIS województwa opolskiego, natomiast bezpośrednimi realizatorami zajęć w zdeklarowanych placówkach przedszkolnych są nauczyciele wychowania przedszkolnego.
Podsumowanie realizacji I edycji wojewódzkiego programu dla przedszkoli „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy” w powiecie strzeleckim
W roku szkolnym 2022/2023 pierwszą edycję programu realizowano w 28 przedszkolach
z powiatu strzeleckiego, z gmin: Strzelce Opolskie, Leśnica, Ujazd, Jemielnica, Izbicko oraz Kolonowskie (dla porównania edycję pilotażową programu w roku szkolnym 2021/2022 realizowało tylko 6 przedszkoli z Gminy Strzelce Opolskie).
W roku szkolnym 2022/2023 działaniami edukacyjnym objęto 459 dzieci. Przedszkola realizujące program otrzymały do wykorzystania książeczki edukacyjne dla każdego przedszkolaka uczęszczającego do „zerówki” oraz plakat promujący realizację programu w placówce.
W ramach realizowanego programu średnio przeprowadzono w każdej grupie przedszkolnej 5 zajęć edukacyjnych o następującej tematyce:
- wirusy i bakterie chorobotwórcze,
- szczepienia ochronne,
- higiena osobista, ze szczególnym uwzględnieniem technik prawidłowego mycia rąk,
- odżywcze i wartościowe produkty żywieniowe,
- aktywność fizyczna o każdej porze roku,
- grafomotoryka,
- nauka pisania i czytania.
Z otrzymanych sprawozdań oraz z informacji uzyskanych od przedszkolnych realizatorów programu w ramach przeprowadzonych wizytacji wynika, że omawiane treści tematyczne pozytywnie zostały odebrane przez adresatów programu. Dzieci aktywnie uczestniczyły w inicjowanych działaniach edukacyjnych. Z chęcią rozwiązywały zadania, pisały i czytały, poznając nowe i utrwalając już znane pojęcia związane z higieną. W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystywane były metody aktywne, których istotą było kształtowanie wśród dzieci prozdrowotnych, prawidłowych nawyków higienicznych, promowanie zasad aktywnego stylu życia i właściwej diety, jak również doskonalenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania i pisania poprzez stymulację ręki i koordynację wzrokowo-słuchową. Dzieci zwiększyły wiedzę na temat dróg szerzenia się chorób zakaźnych oraz jak skutecznie przeciwdziałać zakażeniom. Przedszkola chętnie podjęły się realizacji nowego programu edukacyjnego, tym bardziej, że jego treści tematyczne korelują z podstawą programową realizowaną w przedszkolu.