Wojewódzki program dla przedszkoli „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy” – realizacja w roku szkolnym 2023/2024
19.07.2024
Ogólne informacje dotyczące wojewódzkiego programu dla przedszkoli „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy”
Psychologowie i pedagodzy zgodnie podkreślają znaczenie pierwszych lat funkcjonowania dziecka dla jego całożyciowego rozwoju. Okres przedszkolny to pierwszy etap kształcenia i intensywny rozwój psychofizyczny dziecka, a także kształtowanie postaw prozdrowotnych i nabywanie umiejętności funkcjonowania w grupie i społeczeństwie. Nie zawsze kilkuletnie dziecko wynosi z domu poprawne doświadczenia dotyczące odżywiania, higieny osobistej czy świadomości własnego zdrowia. W większej grupie rówieśników dzieci bawiąc się, rozmawiając, czy rozwiązując zagadki, pod okiem nauczycieli wyrabiają lub utrwalają podstawowe nawyki higieniczne. Ponadto, dzieci dobrym zachowaniem chcą zwrócić na siebie uwagę nauczycielom i to właśnie jest dobry moment na podjęcie działań w ramach edukacji zdrowotnej, będącej niezbędnym elementem promocji zdrowia. To czas na uświadamianie, jak ważne jest częste mycie rąk, zębów i ogólne dbanie o zdrowy tryb życia, a przede wszystkim zrozumienie, czemu to służy.
Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym wynikającym z opisu problemu, mając również na uwadze dogodne warunki, jakie oferują placówki przedszkolne, w Oddziale Promocji Zdrowia
i Oświaty Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Opolu w 2022r. opracowano nowy wojewódzki program pt. „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy”, który w całości został sfinansowany przez Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Program dedykowany jest dzieciom przedszkolnym w wieku 6 lat - uczęszczającym do „zerówki”.
Zanim dzieci opuszczą swoje przedszkole aby rozpocząć naukę w szkole podstawowej, mają możliwość uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych, zdobywając wiedzę na temat zapobiegania chorobom zakaźnym i zdrowego stylu życia. Zaproponowana edukacja w formie wierszyków
i rymowanek w przyjemny i twórczy sposób zachęca do dbania o zdrowie własne i innych. Ponadto, estetyczne i ciekawe ilustracje wykonane przez uczennicę szkoły plastycznej kształtują i rozwijają wyobraźnię plastyczną i uczą spostrzegawczości.
Nauczyciele wychowania przedszkolnego zwracają uwagę, że dzieci w tym wieku mają dużą potrzebę pisania i czytania. W związku z tym, w programie zaplanowano różne ćwiczenia z zakresu grafomotoryki, w trakcie, których dzieci mają okazję do praktycznych ćwiczeń graficznych doskonalących naukę pisania i czytania.
Różnorodne treści ujęte w programie pt. „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy” wymagają przeprowadzenia co najmniej 4-5 zajęć edukacyjnych. Zaleca się, aby program był realizowany w drugim półroczu roku przedszkolnego, jako utrwalenie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas nauki w przedszkolnej w „zerówce”.
Tematyka zawarta w programie:
- wirusy i bakterie chorobotwórcze
- szczepienia ochronne
- higiena osobista, ze szczególnym uwzględnieniem technik prawidłowego mycia rąk
- odżywcze i wartościowe produkty żywieniowe
- aktywność fizyczna o każdej porze roku
- grafomotoryka
- nauka pisania i czytania.
Koordynatorami programu są pracownicy pionu promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej PIS województwa opolskiego, natomiast bezpośrednimi realizatorami zajęć w zdeklarowanych placówkach przedszkolnych są nauczyciele wychowania przedszkolnego.
Podsumowanie realizacji II edycji wojewódzkiego programu dla przedszkoli „Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy” w powiecie strzeleckim
W roku szkolnym 2023/2024 drugą edycję programu realizowano w 31 przedszkolach
z powiatu strzeleckiego, z gmin: Strzelce Opolskie, Leśnica, Ujazd, Jemielnica, Izbicko oraz Kolonowskie.
Działaniami edukacyjnym objęto 565 dzieci. Przedszkola realizujące program otrzymały
do wykorzystania książeczki edukacyjne dla każdego przedszkolaka uczęszczającego do „zerówki” oraz plakat promujący realizację programu w placówce.
W ramach realizowanego programu średnio przeprowadzono w każdej grupie przedszkolnej 6 zajęć edukacyjnych o następującej tematyce:
- wirusy i bakterie chorobotwórcze,
- szczepienia ochronne,
- higiena osobista, ze szczególnym uwzględnieniem technik prawidłowego mycia rąk,
- odżywcze i wartościowe produkty żywieniowe,
- aktywność fizyczna o każdej porze roku,
- grafomotoryka,
- nauka pisania i czytania.
Z otrzymanych sprawozdań oraz z informacji uzyskanych od przedszkolnych realizatorów programu w ramach przeprowadzonych wizytacji wynika, że omawiane treści tematyczne pozytywnie zostały odebrane przez adresatów programu. Dzieci aktywnie uczestniczyły w inicjowanych działaniach edukacyjnych. Z chęcią rozwiązywały zadania, pisały i czytały, poznając nowe i utrwalając już znane pojęcia związane z higieną. W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystywane były metody aktywne, których istotą było kształtowanie wśród dzieci prozdrowotnych, prawidłowych nawyków higienicznych, promowanie zasad aktywnego stylu życia i właściwej diety, jak również doskonalenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania i pisania poprzez stymulację ręki i koordynację wzrokowo-słuchową. Dzieci zwiększyły wiedzę na temat dróg szerzenia się chorób zakaźnych oraz jak skutecznie przeciwdziałać zakażeniom. Przedszkola chętnie podjęły się realizacji nowego programu edukacyjnego, tym bardziej, że jego treści tematyczne korelują z podstawą programową realizowaną w przedszkolu.