Higieniczna ocena rozkładu zajęć lekcyjnych
Tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych (plan lekcji) powinien uwzględniać realizację programów nauczania, czas pracy nauczycieli i zasady ochrony zdrowia i higieny pracy uczniów i nauczycieli. Dyrektor szkoły powinien pamiętać, iż Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 sierpnia 2001 r. stwierdził: Interes szkoły jako placówki kształcącej i wychowującej młodzież powinien mieć pierwszeństwo przed indywidualnym interesem nauczyciela.
Podstawą prawną systemu oceny rozkładów zajęć jest § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6 z 2003 r., poz. 69, z późn. zm.), który stanowi, iż plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia.
Szkoły są kontrolowane, zgodnie z obowiązującymi normami higienicznymi, przez pracowników powiatowych i wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie eliminowania czynników zagrażających zdrowiu dzieci i młodzieży. Między innymi pod kątem higieny procesu nauczania z uwzględnieniem norm higienicznych i możliwości percepcyjnych uczniów.
Ocena higienicznego rozkładu zajęć uczniów dotyczy między innymi różnicowania zajęć w każdym dniu i zasadę niełączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1261) Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór między innymi nad higieną procesu nauczania – uczenia się i warunkami sanitarno - higienicznymi środowiska szkolnego