W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Higieniczna ocena rozkładu zajęć lekcyjnych

Tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych (plan lekcji) powinien uwzględniać realizację programów nauczania, czas pracy nauczycieli i zasady ochrony zdrowia i higieny pracy uczniów i nauczycieli. Dyrektor szkoły powinien pamiętać, iż Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 sierpnia 2001 r. stwierdził: Interes szkoły jako placówki kształcącej i wychowującej młodzież powinien mieć pierwszeństwo przed indywidualnym interesem nauczyciela.

Podstawą prawną systemu oceny rozkładów zajęć jest § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6 z 2003 r., poz. 69, z późn. zm.), który stanowi, iż plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia.
Szkoły są kontrolowane, zgodnie z obowiązującymi normami higienicznymi, przez pracowników powiatowych i wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie eliminowania czynników zagrażających zdrowiu dzieci i młodzieży. Między innymi pod kątem higieny procesu nauczania z uwzględnieniem norm higienicznych i możliwości percepcyjnych uczniów.

Ocena higienicznego rozkładu zajęć uczniów dotyczy między innymi różnicowania zajęć w każdym dniu i zasadę niełączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U.   z 2017 r., poz. 1261) Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór między innymi nad higieną procesu nauczania – uczenia się i warunkami sanitarno - higienicznymi środowiska szkolnego

{"register":{"columns":[]}}