Zadania
Przedmiot działania i kompetencje
KOMPETENCJE POWIATOWEJ STACJI SANITARNO - EPIDEMIOLOGICZNEJ W ŚWIDNIKU
§ 1
Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Świdnik, zwana dalej " Powiatową Stacją ", działa na podstawie statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności :
ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej( Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575 z późn. zm. ) wraz z aktami wykonawczymi;
ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm. ) wraz z aktami wykonawczymi;
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ) wraz z aktami wykonawczymi;
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 września 2002 r. w sprawie organizacji i sposobu działania stacji sanitarno - epidemiologicznych( Dz. U. Nr 162, poz. 1342 );
innych powszechnie obowiązujących przepisów dotyczących inspekcji sanitarnej i zakładów opieki zdrowotnej.
§ 2
Powiatowa Stacja jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej, w stosunku do którego uprawnienia organu założycielskiego posiada Minister Zdrowia.
§ 3
1. Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Świdnik.
2. Obszarem działania Powiatowej Stacji jest powiat świdnicki.
§ 4
Powiatowa Stacja prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej i jest dysponentem środków budżetowych 3-go stopnia w zakresie wykonywania budżetu państwa.
§ 5
1.Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdniku, który jest jednocześnie dyrektorem Powiatowej Stacji.
2.Dyrektor Powiatowej Stacji :
a) kieruje Powiatową Stacją w sposób zapewniający jej prawidłowe funkcjonowanie,
b) reprezentuje Powiatową Stację na zewnątrz,
c) jest przełożonym, pracowników Powiatowej Stacji.
§ 6
1.Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdniku, w zakresie zdrowia publicznego,w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami :
1) higieny środowiska,
2) higieny pracy w zakładach pracy,
3) higieny procesów nauczania i wychowania,
4) higieny wypoczynku i rekreacji,
5) zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
6) higieniczno - sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielone świadczenia zdrowotne
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Powiatowa Stacja realizuje w szczególności poprzez :
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych,
2) wykonywanie badań i analiz laboratoryjnych,
3) wykonywanie badań i pomiarów środowiskowych,
4) opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności,
5) działalność przeciwepidemiczna,
6) opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu higieniczno -sanitarnego,
7) przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
8) przygotowywanie wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia,
9) przygotowywanie spraw związanych z wszczęciem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów,
10) inicjowanie, organizowanie, koordynowanie, prowadzenie i nadzorowanie działalności na rzecz promocji zdrowia,
11) opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności Powiatowej Stacji,
12) prowadzenie spraw administracyjnych, gospodarczych, finansowych oraz pracowniczych,
13) prowadzenie postępowania i dokumentacji w sprawie stwierdzenia choroby zawodowej,
14) wykonywanie innych zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynikających z ustaw i przepisów wykonawczych.
§ 7
Powiatowa Stacja może prowadzić nie wyodrębnioną organizacyjnie działalność usługową, zgodnie z zasadami gospodarowania środkami publicznymi określonymi w odrębnych przepisach.
OBSZAR DZIAŁANIA
Powiat Świdnicki