W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku

Do zakresu obowiązków pracownika należy sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia  przedmiotów użytku przeznaczonych oraz kosmetyków, a w szczególności:

1.nadzór nad warunkami produkcji transportu przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunkami żywienia zbiorowego ,
2.nadzór na jakością zdrowotną żywności,
3. nadzór nad warunkami zdrowotnymi produkcji i obrotu przedmiotami użytku , materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi,
4.nadzór na warunkami sprzedaży i przetwórstwa grzybów,
5.przekazywanie informacji w ramach funkcjonującego Systemu wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Środkach Żywienia Zwierząt (System RASFF),
6.wydawanie zarządzeń o  zabezpieczeniu środków spożywczych lub materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością  w przypadkach uzasadnionego podejrzenia , co do zdrowotnej jakości tych środków, do czasu przeprowadzenia potrzebnych badań,
7.sprawowanie nadzoru nad żywnością importowaną,
8.udział w zwalczaniu chorób szerzących się drogą pokarmową i opracowywanie ognisk chorób przenoszonych drogą pokarmową we współpracy z innymi pionami technicznymi Powiatowej Stacji,
9.upowszechnianie wiedzy o żywności, propagowanie zasad racjonalnego żywienia i zachowań prozdrowotnych, promowanie zdrowego stylu życia wspólnie z innymi pracownikami Powiatowej Stacji,
10.udział w kontrolach obiektów żywnościowo-żywieniowych poprzedzających wydanie decyzji zatwierdzającej zakład,
11.ocena działania systemów kontroli wewnętrznej w zakładach żywienia, żywności i przedmiotów użytku , oraz ocena i analiza systemu GHP,GMP,HACCP,
12.nadzór sanitarny nad obiektami ruchomymi, tymczasowymi, handlem oboźnym, targowiskami i imprezami masowymi,
13.przygotowanie sprawozdań oraz materiałów służących do oceny stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów,
14.pobieranie do badań próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością , kosmetyków, próbek sanitarnych  oraz odpowiedzialność za zgodność z obowiązującą procedurą pobierania próbek do badań w zakresie  nadzoru bieżącego oraz realizacja całorocznego planu poboru próbek w ramach monitoringu żywności oraz urzędowej kontroli żywności zgodnie z obowiązującymi wytycznymi,
15.sporządzanie harmonogramów poboru próbek zgodnie z obowiązującymi wytycznymi,
16.współpraca z innymi służbami kontrolnymi m.in. Inspekcją Weterynaryjną, Inspekcją Farmaceutyczną, Inspekcją Ochrony Środowiska, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych , Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa zgodnie z zawartymi porozumieniami, a ponadto z Inspekcją Handlową oraz Policją, a także organami samorządowymi,
17.prowadzenie postępowania administracyjno-egzekucyjnego w zakresie  zagadnień dotyczących higieny żywienia, żywności i przedmiotów użytku,
18.sprawowanie nadzoru nad suplementami diety, żywnością przeznaczoną dla niemowląt i małych dzieci oraz żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego i środkami spożywczymi zastępującymi całodzienną dietę do kontroli masy ciała.

>> DOKUMETY DO POBRANIA dotyczące działu HZZiPU <<

Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdwinie informuje, że od 1 stycznia 2019 roku obowiązuje ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2227), która zastąpiła wcześniej obowiązującą ustawę z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach (Dz. U. z 2013 r. poz. 475 oraz z 2018 poz. 650 i 1669). Nowa ustawa określa obowiązki podmiotów i właściwość organów w zakresie wykonywania obowiązków i zadań administracyjnych wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 59, z późn. zm.).

Najważniejsze zmiany jakie wprowadziła ustawa dotycząca produktów kosmetycznych to między innymi:

1. obowiązek rejestracji wytwórców produktów kosmetycznych
2. obowiązek dostosowania dokumentacji produktu kosmetycznego do wymogów językowych
3. stworzenie Systemu Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych
4. utworzenie katalogu kar administracyjnych.

1. Wytwórca jest zobowiązany do złożenia wniosku o wpis do wykazu zakładów wytwarzających produkty kosmetyczne, w postaci papierowej albo elektronicznej, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności w zakładzie wytwarzającym produkty kosmetyczne. Natomiast wytwórcy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy działalność w zakresie wytwarzania produktów kosmetycznych powinni złożyć taki wniosek w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do końca września 2019 r. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 5 ustawy, wytwórca składa wniosek o dokonanie zmian w wykazie zakładów, w postaci papierowej albo elektronicznej, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia zmiany. Wniosek zawiera wskazanie danych, o których mowa w ust. 5, które uległy zmianie.
2. Dokumentacja produktu kosmetycznego, o której mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 1223/2009, udostępniana zgodnie z art. 11 ust. 3 tego rozporządzenia, musi zostać sporządzona w języku polskim lub języku angielskim. Natomiast część B raportu bezpieczeństwa produktu kosmetycznego sporządzić należy w języku polskim. W przypadku znakowania informacje podawane na produktach kosmetycznych udostępnianych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy umieszczać w języku polskim. Ustawodawca przewidział 9-miesięczny okres przejściowy dla osób odpowiedzialnych na  dostosowanie dokumentacji produktu kosmetycznego do wymagań zawartych w art. 3 ustawy.
3. Utworzony System Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych jest prowadzony przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Natomiast ośrodkiem administrującym ww. Systemem jest Instytut Medycyny Pracy im. prof. dr med. Jerzego Nofera w Łodzi, gdzie należy zgłaszać ciężkie działania niepożądane. Zgłoszenia takiego może dokonać zarówno użytkownik końcowy (konsument), jak i podmiot wykonujący działalność leczniczą lub osoba wykonująca zawód medyczny w tym podmiocie.
4. Przepisy dotyczące administracyjnych kar pieniężnych, które będą stosowane w przypadku naruszenia przepisów ustawy o produktach kosmetycznych oraz rozporządzenia nr 1223/2009, są bardzo szczegółowe.

Karze pieniężnej podlegać będzie:
wytwarzanie produktu kosmetycznego bez zachowania zasad dobrej praktyki produkcji,
wprowadzanie do obrotu produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów dotyczących oceny bezpieczeństwa,
wprowadzanie do obrotu produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów dotyczących dokumentacji produktu oraz okresu jej przechowywania,
wytwarzanie produktu kosmetycznego bez pobierania próbek i wykonywania analiz w rzetelny i odtwarzalny sposób,
wprowadzanie do obrotu produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów w zakresie zgłoszeń,
wprowadzanie do obrotu produktu kosmetycznego z naruszeniem ograniczeń dotyczących substancji,
wprowadzanie do obrotu produktu kosmetycznego z naruszeniem zakazów w zakresie testów na zwierzętach oraz przeprowadzanie testów na zwierzętach,
nie spełnienie wymogów w zakresie oznakowania,
niezapewnienie publicznego dostępu do informacji,
niedopełnienie obowiązku informowania o ciężkim działaniu niepożądanym,
wytwarzanie produktu kosmetycznego bez złożenia wniosku.
Ponadto wprowadzanie do obrotu lub udostępnianie na rynku produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów w zakresie oznakowania, bez spełnienia wymogów związanych z oświadczeniami o produkcie, po upływie daty minimalnej trwałości oraz obowiązku zapewnienia identyfikacji w łańcuchu dostaw również będzie podlegało karze pieniężnej.
Kary pieniężne nakładane będą w drodze decyzji przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego albo wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdwinie przypomina że:
Wnioski o tzw  „odbiór (tj. o przeprowadzenie kontroli obiektu i wydanie stosownej decyzji bądź opinii o spełnieniu odpowiednich warunków sanitarno – higienicznych w obiekcie) należy składać w momencie, gdy obiekt, który ma być przedmiotem kontroli, jest w pełni wyposażony i przygotowany do rozpoczęcia planowanej działalności.
W sytuacji, gdy w dniu składania wniosku trwają jeszcze prace wykończeniowe w obiekcie, bądź brak jest w nim pełnego wyposażenia, we wniosku należy podać termin (nie dłuższy niż 14 dni od złożenia podania), w którym obiekt będzie gotowy do dokonania w nim odbioru w zakresie spełnienia warunków higieniczno-sanitarnych  do prowadzenia działalności zgodnie z przeznaczeniem.
Niedostosowanie się do wyżej wskazanych ustaleń (co wiązać się może z dodatkowymi kontrolami w obiekcie) skutkować będzie większymi kosztami nałożonymi na wnioskodawcę za czynności organu prowadzone w ramach zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, jak i w konsekwencji rzutować będzie na dłuższy termin załatwienia sprawy.
Podmioty działające na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. O Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia składają wniosek o wpis do rejestru zakładów WZÓR  albo wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów WZÓR, w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności, w formie pisemnej, według określonych wzorów.
W przypadku zmiany danych podmiot działający na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością składa wniosek o dokonanie zmian w rejestrze zakładów WZÓR, w formie pisemnej, według określonych wzorów w terminie 30 dni od dnia powstania zmiany
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdwinie przypomina wszystkim podmiotom działającym na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością o obowiązku rejestracji.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia podmioty działające na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywności składają w formie pisemnej wniosek o wpis do rejestru zakładów w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności.

Formularz do pobrania: Wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Niedopełnienie powyższego obowiązku wiąże się z karą grzywny w drodze mandatu karnego

{"register":{"columns":[]}}