Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja 2020r.
Ochrona młodzieży przed manipulacjami w branży oraz zapobieganie używaniu tytoniu i nikotyn.
Przez dziesięciolecia przemysł tytoniowy celowo stosował strategiczne, agresywne i bogate w zasoby taktyki, aby przyciągnąć młodzież do wyrobów tytoniowych i nikotyny. Wewnętrzne dokumenty branżowe ujawniają dogłębne badania i wyliczone podejścia mające na celu przyciągnięcie nowej generacji użytkowników tytoniu, od projektowania produktu po kampanie marketingowe mające na celu zastąpienie milionów ludzi umierających każdego roku z powodu chorób związanych z tytoniem nowymi konsumentami – młodzieżą.
W jaki sposób tytoń i powiązane branże manipulują młodzieżą?
- Stosowanie smaków atrakcyjnych dla młodzieży w wyrobach tytoniowych i nikotynowych, takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa, które zachęcają młodych ludzi do ich używania
- Eleganckie wzory i atrakcyjne produkty , które mogą być również łatwe do noszenia i są zwodnicze (np. Produkty w kształcie pamięci USB lub cukierków)
- Promowanie produktów jako „zmniejszonych szkód” lub „czystszych” alternatyw dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te twierdzenia
- Sponsoring gwiazd / influencerów i konkursy sponsorowane przez markę w celu promocji wyrobów tytoniowych i nikotyny (np. Influencerów na Instagramie)
- Marketing w punktach sprzedaży w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci , w tym ustawianie w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów gazowanych i zapewnianie premii dla sprzedawców, aby zapewnić, że ich produkty będą eksponowane w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi (w tym dostarczanie materiałów marketingowych i gablot sprzedawcom detalicznym)
- Sprzedaż papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych i nikotyny w pobliżu szkół , co sprawia, że dzieci w wieku szkolnym mają łatwy i tani dostęp do tytoniu i produktów nikotynowych
- Pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i programach streamingowych online
- Automaty do sprzedaży tytoniu w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, pokryte atrakcyjnymi reklamami i ekspozycjami opakowań oraz podważające przepisy dotyczące sprzedaży nieletnim
- Spory sądowe mające na celu osłabienie wszelkiego rodzaju przepisów ograniczających palenie tytoniu, w tym etykiet ostrzegawczych, ekspozycji w punkcie sprzedaży oraz przepisów ograniczających dostęp i marketing dla dzieci ( przepisy zakazujące sprzedaży i reklamy wyrobów tytoniowych w pobliżu szkół)
WHO zachęca wszystkich, którzy docierają do młodzieży i łączą się z nią – w popkulturze, w mediach społecznościowych, w domu lub w klasie – aby ujawnić manipulacyjne taktyki branży i stworzyć nowe pokolenie użytkowników tytoniu. Globalna kampania obali mit i ujawni przebiegłą taktykę stosowaną przez te branże. Zapewni młodym ludziom wiedzę niezbędną do łatwego wykrywania manipulacji w branży i wyposaży ich w narzędzia do odrzucenia takiej taktyki, umożliwiając tym samym młodym ludziom przeciwstawienie się im. Jest to szczególnie ważne teraz, ponieważ badania pokazują, że palacze mają większe ryzyko ciężkiego przypadku koronawirusa. WHO wzywa wszystkich młodych ludzi do przyłączenia się do walki o pokolenie wolne od tytoniu.
Tytoń i powiązane z nim taktyki przemysłu, aby przyciągnąć młodsze pokolenia:
- Aromaty atrakcyjne dla dzieci w tytoniu bezdymnym, sziszy i e-papierosach.
- Promocja wyrobów tytoniowych i dystrybucja bezpłatnych próbek na imprezach
- Reklama i lokowanie produktu w filmach i programach telewizyjnych oraz za pośrednictwem platform mediów społecznościowych z płatnymi osobami wpływającymi.
Źródło: https://www.who.int/