Dzień Pracownika Służb BHP
19.09.2023
Początki BHP w Polsce
Początki służby BHP w Polsce sięgają lat dwudziestych mienionego wieku. W 1920 r. rady zakładów działających w województwie śląskim zaczęły typować pracowników, mających badać przyczyny wypadków przy pracy. W latach 1927 i 1928 w życie weszły pierwsze akty prawne dotyczące BHP. W roku 1919 wydany został Dekret Tymczasowy o urządzeniu i działalności Inspekcji Pracy. Natomiast w 1927 ukazało się rozporządzenie o Inspekcji Pracy. W 1933 r. miał miejsce pierwszy Zjazd Inżynierów Bezpieczeństwa Pracy. Uchwałą Rządu nakładającą na zakłady pracy obowiązek tworzenia służb bezpieczeństwa i higieny pracy służba BHP w Polsce została oficjalnie powołana dopiero 1 sierpnia 1953 r.
Uchwała ta weszła w życie 19 września 1953 r. – i to właśnie dlatego 19 września został kilkadziesiąt lat później ustanowiony Dniem Pracownika Służby BHP.
Służba BHP w świetle prawa
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy to wyodrębniona komórka organizacyjna jedno¬osobowa lub wieloosobowa. Liczba pracowników służby BHP jest ustalana przez pracodawcę, który bierze pod uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe, a także uciążliwości pracy.
Służba BHP podlega bezpośrednio pracodawcy. U pracodawcy będącego jednostką organizacyjną służba BHP podlega bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką lub osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego, upoważnionej przez ten organ do sprawowania nadzoru w sprawach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracownik służby BHP oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby BHP oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.
Pracownicy służby bhp odgrywają istotną rolę w zakładzie pracy. Ważne w tym zawodzie jest zarówno wykształcenie, doświadczenie, a nawet cechy osobowościowe.
Pomiar światła w pomieszczeniach, analiza ryzyka na stanowiskach pracy, sporządzanie protokołów powypadkowych czy informowanie przełożonych o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do ich usuwania, szkolenia pracowników i wiele innych... to zadania Pracowników służby BHP.
Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) to powszechnie używana nazwa określająca zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, a także osobna dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem właściwych warunków pracy. W BHP znajdują się zagadnienia z zakresu ergonomii, medycyny pracy, ekonomiki pracy, psychologii pracy, technicznego bezpieczeństwa i in. BHP odnosi się do zbioru zasad dotyczących bezpiecznego świadczenia pracy w higienicznych warunkach.
Najbardziej pożądane, niezbędne cechy każdego pracownika służby bhp:
- odwaga cywilna oraz odporność na stres i naciski,
- prawność i uczciwość,
- umiejętność przeprowadzania trudnych zadań, w sytuacji ogólnej niechęci do wydatków, nie przynoszących szybko zysku,
- otwartość na innowacje i wiedzę o ochronie pracy, ciągłe dokształcanie się,
- umiejętność wskazywania pracodawcy negatywnych skutków braku dbałości o warunki pracy, na sytuację ekonomiczną firmy i jej wizerunek.
To właśnie działania prewencyjne mają największy wpływ na zminimalizowanie wystąpienia sytuacji niebezpiecznych dla osób wykonujących pracę lub innych osób przebywających w obrębie wykonywanych prac. Lekceważący stosunek do przestrzegania przepisów BHP może mieć poważne konsekwencje - utrata zdrowia, powstanie częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy. Głównym celem powstania służb, przepisów i działów zajmujących się BHP, jest właśnie ochrona zdrowia i życia pracowników.