W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dzień Pracownika Służb BHP

19.09.2024

Dzień Pracownika Służb BHP

Początki służby BHP w Polsce sięgają lat dwudziestych mienionego wieku.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy to wyodrębniona komórka organizacyjna jednoosobowa lub wieloosobowa. Liczba pracowników służby BHP jest ustalana przez pracodawcę, który bierze pod uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe, a także uciążliwości pracy..
Pracownik służby BHP oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby BHP oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.
Pracownicy służby bhp odgrywają istotną rolę w zakładzie pracy. Ważne w tym zawodzie jest zarówno wykształcenie, doświadczenie, a nawet cechy osobowościowe.
Pomiar światła w pomieszczeniach, analiza ryzyka na stanowiskach pracy, sporządzanie protokołów powypadkowych czy informowanie przełożonych o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do ich usuwania, szkolenia pracowników i wiele innych... to zadania Pracowników służby BHP.
Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) to powszechnie używana nazwa określająca zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, a także osobna dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem właściwych warunków pracy. W BHP znajdują się zagadnienia z zakresu ergonomii, medycyny pracy, ekonomiki pracy, psychologii pracy, technicznego bezpieczeństwa i in. BHP odnosi się do zbioru zasad dotyczących bezpiecznego świadczenia pracy w higienicznych warunkach.

Najbardziej pożądane, niezbędne cechy każdego pracownika służby bhp:

  • odwaga cywilna oraz odporność na stres i naciski,
  • prawność i uczciwość,
  • umiejętność przeprowadzania trudnych zadań, w sytuacji ogólnej niechęci do wydatków, nie przynoszących szybko zysku,
  • otwartość na innowacje i wiedzę o ochronie pracy, ciągłe dokształcanie się,
  • umiejętność wskazywania pracodawcy negatywnych skutków braku dbałości o warunki pracy, na sytuację ekonomiczną firmy i jej wizerunek.

To właśnie działania prewencyjne mają największy wpływ na zminimalizowanie wystąpienia sytuacji niebezpiecznych dla osób wykonujących pracę lub innych osób przebywających w obrębie wykonywanych prac. Lekceważący stosunek do przestrzegania przepisów BHP może mieć poważne konsekwencje - utrata zdrowia, powstanie częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy. Głównym celem powstania służb, przepisów i działów zajmujących się BHP, jest właśnie ochrona zdrowia i życia pracowników.

{"register":{"columns":[]}}