Badania wskazują, że wpływ żywności na zmiany klimatu jest ważny dla konsumenta
13.04.2023
Wyniki badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców sugerują, że oznaczenie w gastronomicznym menu jaki wpływ na zmiany klimatu mają poszczególne dania przekłada się na decyzje podejmowane przez konsumentów.
Rezygnacja z czerwonego mięsa
Jak mówi główna autorka badań, prof. Julia Wolfson z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa (JHU), celem przeprowadzonego przez jej zespół eksperymentu było sprawdzenie czy informacja o tym, jak pozycje w fastfoodowym menu wpływają na klimat, zachęci klientów do rezygnacji z dań zawierających czerwone mięso.
Trzy rodzaje menu
Do udziału w badaniu online naukowcy zaprosili ponad 5 tys. dorosłych osób ze Stanów Zjednoczonych. Uczestnikom przedstawiono przykładowe menu z lokalu serwującego żywność typu fast food i poproszono o wybranie dania na kolację. Pierwsza grupa otrzymała menu, w którym posiłki bez czerwonego mięsa, jak na przykład kanapka z kurczakiem, oznaczone były jako pozycje o „niskim wpływie na klimat”. Drugiej grupie zaprezentowano menu, gdzie dania zawierające czerwone mięso, na przykład burgery, opatrzone były dopiskiem „wysoki wpływ na klimat”. Trzecia grupa natomiast wybierała posiłek z menu, w którym przy każdej pozycji znajdował się kod QR, ale bez informacji o wpływie na zmiany klimatu.
Bardziej prośrodowiskowe decyzje
Obydwa oznaczenia w znaczący sposób zmniejszyły tendencję do wybierania czerwonego mięsa w porównaniu z grupą kontrolną, przy czym dopisek o „wysokim wpływie na klimat” był w tym kontekście bardziej skuteczny. Osoby, które otrzymały takie menu, decydowały się na dania bez czerwonego mięsa o 23% częściej niż uczestnicy z grupy bez „klimatycznych” etykiet. W przypadku menu z informacją o „niskim wpływie na klimat” różnica ta wyniosła 10%.
Negatywna informacja bardziej skuteczna?
Rezultaty eksperymentu wskazują, że oznakowanie dań w sposób pozytywny („niski wpływ na klimat”) jest mniej efektywne w zachęcaniu do prośrodowiskowych zachowań niż oznakowanie o negatywnym wydźwięku („wysoki wpływ na klimat”). „Jak pokazują nasze wyniki, szczególnie informacja o tym, że dana pozycja w menu w dużym stopniu przyczynia się do zmian klimatu, może stanowić skuteczną strategię zachęcania konsumentów do podejmowania korzystnych dla środowiska decyzji (…)”, podsumowuje prof. Wolfson.
Źródła:
- https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2799947
- https://www.newfoodmagazine.com/news/188456/climate-labels-impact-food-selection-study-claims/?fbclid=IwAR3lSM-TbwzxUlrXxkSdM-8Flvgd22AcAc6zPZkAaCAEgubXLbKbRm4k140
- https://foodfakty.pl/badania-wskazuja-ze-wplyw-zywnosci-na-zmiany-klimatu-jest-wazny-dla-konsumentow