W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania Oddziału Nadzoru Sanitarnego

Do zadań Oddziału Nadzoru Sanitarnego należy:

  1. sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego w celu poprawy stanu sanitarnego miasta Tomaszów Lubelski oraz powiatu tomaszowskiego;
  2. prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób   zakaźnych i  innych powodowanych warunkami środowiska;
  3. realizacja działań  kontrolnych oraz organizacji i pobierania prób do badań;
  4. opracowywanie planów pracy i ramowych planów kontroli nadzorowanych obiektów i urządzeń;
  5. uczestniczenie w  szkoleniach zewnętrznych i organizowanie szkoleń wewnętrznych dla pracowników;
  6. prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego;
  7. udział w opracowywaniu dokumentacji, wdrażaniu i doskonaleniu systemu jakości;
  8. rozpatrywanie interwencji i wniosków;
  9. realizacja współpracy  Powiatowego Inspektora  z innymi inspekcjami, instytucjami i organami samorządowymi;
  10. opracowywanie ocen i  sprawozdań  dotyczących  działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej  na nadzorowanym terenie.

Do zadań Kierownika Oddziału Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:

  1. opracowywanie i zatwierdzanie analiz, ocen i sprawozdań epidemiologicznych oraz ocen stanu sanitarno-technicznego z działalności poszczególnych Sekcji Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Samodzielnych stanowisk;
  2. udział w opracowaniu zakresów obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności Kierowników Nadzoru Sanitarnego oraz Samodzielnych Stanowisk w ONS;
  3. zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań ONS, w tym także wykonywanie decyzji i poleceń Powiatowego Inspektora;
  4. planowanie oraz koordynowanie i realizacja programów szkoleń;
  5. organizowanie i koordynowanie pracy poszczególnych Sekcji i Samodzielnych Stanowisk w ONS oraz współpracy z innymi komórkami PSSE i WSSE w Lublinie;
  6. nadzór nad działaniami korygującymi i zapobiegawczymi dotyczącymi działalności kontrolnej;
  7. uczestniczenie w pracy zespołu ds. kontroli zarządczej;
  8. opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz ocen stanu higieniczno-sanitarnego, sprawozdań z działalności Oddziału;
  9. wdrażanie aktualizacji przepisów prawnych;
  10. nadzór nad prowadzeniem statystyki medycznej;
  11. koordynacja i nadzór w zakresie spraw merytorycznych i organizacyjnych w ONS.

W skład Oddziału Nadzoru Sanitarnego wchodzą następujące sekcje:

 

  1. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego, do zadań której należy w szczególności:

 

  1. prowadzenie bieżącej analizy sytuacji epidemiologicznej na terenie powiatu tomaszowskiego,
  2. monitorowanie sytuacji epidemiologicznej – prowadzenie rejestru chorób zakaźnych, zakażeń, zgonów z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej,
  3. prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, opracowanie ognisk epidemiologicznych oraz podejmowanie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych,
  4. prowadzenie nadzoru epidemiologicznego nad ozdrowieńcami i nosicielami zakaźnych schorzeń jelitowych i innych wybranych chorób zakaźnych,
  5. sporządzenie sprawozdań i raportów w zakresie chorób zakaźnych,  
  6. prowadzenie rejestru podejrzeń i zachorowań na choroby zakaźne oraz biologicznych czynników chorobotwórczych podlegających obowiązkowi zgłaszania i rejestracji
  7. prowadzenie elektronicznych systemów rejestracji chorób, ognisk
  8. czynny nadzór w zakresie prawidłowej i systematycznej zgłaszalności chorób zakaźnych i zakażeń objętych ustawowym obowiązkiem zgłaszania do Powiatowego Inspektora,
  9. stała współpraca ze szpitalnymi Zespołami Kontroli Zakażeń Szpitalnych w celu zapobiegania i zwalczania zakażeń,
  10. współpraca z innymi inspekcjami, służbami, władzami lokalnymi, instytucjami naukowymi, stacjami sanitarno – epidemiologicznymi w zakresie profilaktyki i zwalczania chorób zakaźnych ludzi i zwierząt,
  11. udział w realizacji europejskiego programu nadzoru nad grypą „SENTINEL”,
  12. udział w działaniach dotyczących sytuacji kryzysowych związanych z wystąpieniem zagrożenia epidemiologicznego,
  13. wydawanie i przyjmowanie próbek (wskaźniki biologiczne) do badań biologicznej kontroli skuteczności procesów sterylizacji
  14.  przyjmowanie próbek do badań w kierunki SS oraz wydawanie wyników badań i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przyjmowanych prób,
  15. organizacja poboru prób,
  16. nadzór sanitarno – epidemiologiczny nad podmiotami leczniczymi i praktykami leczniczymi poprzez:
  • nadzór nad szpitalami, ambulatoriami, praktykami lekarskimi, praktykami pielęgniarskimi, gabinetami rehabilitacyjnymi oraz laboratoriami w zakresie przestrzegania reżimu higieniczno–sanitarnego oraz stosowania procedur mających na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wewnątrzzakładowego ,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych i egzekucyjnych zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego (decyzje, upomnienia, postanowienia o nałożeniu grzywny),
  • analiza szpitalnych ognisk epidemiologicznych i działań przeciwepidemicznych podejmowanych i koordynowanych przez Zespoły Kontroli Zakażeń Szpitalnych,
  • analiza i raportowanie danych dotyczących zakażeń szpitalnych i drobnoustrojów alarmowych,
  • przygotowanie rocznych planów działalności kontrolnej oraz opracowanie sprawozdań z ich realizacji.
  1. nadzór nad szczepieniami ochronnymi po przez:
  • nadzór nad wykonywaniem obowiązkowych szczepień ochronnych w podmiotach leczniczych i innych placówkach prowadzących szczepienia ochronne,
  • kontrola prowadzonych dokumentacji dotyczącej szczepień oraz analiza wykonywania obowiązkowych szczepień ochronnych,
  • nadzór nad prawidłową gospodarką szczepionkami,
  • podejmowanie działań przymuszających do zaszczepienia wobec osób uchylających się     od obowiązku sczepień ochronnych w tym podejmowanie czynności z zakresu postępowania egzekucyjnego w administracji w tym zakresie,
  • monitorowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych poprzez prowadzenie rejestru i analizę zgłoszonych NOP,
  • przechowywanie i dystrybucja preparatów szczepionkowych z zachowaniem łańcucha chłodniczego i zastosowaniem Elektronicznego Systemu Nadzoru nad Dystrybucją Szczepień ESNDS,
  • przygotowanie  sprawozdań ze stanu uodpornienia, ze zużycia szczepionek, stanu posiadanych szczepionek i ruchu kart uodpornienia i innych wymaganych stosownie od potrzeb,
  • sporządzanie planów i sprawozdań dotyczących działalności kontrolnej w zakresie organizacji i wykonawstwa szczepień ochronnych,
  • udział w programach profilaktyki zdrowotnej.

 

  1. Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Produktów Kosmetycznych, do zadań której należy w szczególności:

 

  1. nadzór nad zgodnością funkcjonowania obiektów żywnościowo-żywieniowych z przepisami prawa żywnościowego,
  2. realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia, w tym nadzór nad  warunkami produkcji i obrotu oraz bezpieczeństwem zdrowotnym środków spożywczych, materiałów do kontaktu z żywnością oraz produktów kosmetycznych,
  3. ocena przestrzegania w zakładach żywnościowo-żywieniowych zasad dobrej praktyki higienicznej i produkcyjnej (GHP/GMP) oraz wdrożenia systemu HACCP,
  4. pobieranie próbek do badania żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach urzędowej kontroli i monitoringu, interpretacja wyników,
  5. kontynuowanie wzmożonego nadzoru nad suplementami diety, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz środkami spożywczymi wzbogacanymi witaminami lub składnikami mineralnymi ze szczególnym uwzględnieniem znakowania tych środków spożywczych,
  6. kontrola żywności GMO,
  7. powiadamianie o niebezpiecznej żywności w ramach sieci Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (RASFF) oraz monitorowanie działań zmierzających  do wycofania niebezpiecznych produktów,
  8. urzędowa kontrola materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  9. nadzór nad produktami kosmetycznymi w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, powiadamianie w ramach RAPEX,
  10. prowadzenie nadzoru nad produkcją pierwotną pochodzenia zwierzęcego,
  11. nadzór nad warunkami żywienia dzieci i młodzieży w placówkach oświatowo-wychowawczych, dokonywanie oceny sposobu żywienia,
  12. wzmożenie nadzoru nad sezonowymi zakładami żywności i żywienia ze szczególnym uwzględnieniem obiektów zlokalizowanych przy trasach turystycznych,
  13. wzmożenie nadzoru nad obiektami żywieniowymi podczas trwania wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży,
  14. nadzór nad importem docelowym,
  15. nadzór nad wprowadzaniem do obrotu grzybów rosnących w warunkach naturalnych, świeżych lub suszonych, wydawanie atestów na grzyby dziko rosnące,
  16. udział w prowadzeniu dochodzeń epidemiologicznych w przypadkach wystąpienia ognisk zatruć pokarmowych, oraz zatruć grzybami,
  17. udział z nadzorem zapobiegawczym w odbiorach zakładów żywnościowo- żywieniowych, produkujących żywność, oraz wprowadzających do obrotu środki spożywcze, produkty kosmetyczne, materiały do kontaktu z żywnością,
  18. zatwierdzanie oraz rejestracja zakładów podlegających nadzorowi PIS,
  19. praca w systemie informatycznym „SBŻ II” (System Bezpieczeństwa Żywności) -systematyczne wprowadzanie danych dot. obiektów objętych nadzorem w zakresie określonym przez system „SBŻ II”,
  20. podejmowanie działań z związku z interwencjami konsumentów dot. nieprawidłowości w zakresie produkcji lub wprowadzania do obrotu środków spożywczych,
  21. współpraca z Inspekcją Weterynaryjną i innymi organami kontrolnymi w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności,
  22. organizowanie, prowadzenie i uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych,
  23. opracowanie aktów administracyjnych, w tym decyzji i postanowień w postępowaniu administracyjnym oraz postępowań w ramach postępowań egzekucyjnych w administracji,
  24. ustalenie opłat z tytułu wykonywanych czynności kontrolnych w formie decyzji administracyjnych,
  25. sporządzanie sprawozdań z działalności Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Produktów Kosmetycznych oraz opracowywanie raportów, meldunków i informacji zgodnie z wytycznymi GIS,
  26. przygotowywanie informacji o stanie sanitarnym zakładów żywnościowo-żywieniowych dla organów administracji rządowej i samorządowej,
  27. współpraca z Organami Samorządu Terytorialnego,
  28. prowadzenie dokumentacji dot. merytorycznej działalności Sekcji zgodnie z Systemem Jakości.

 

  1. Sekcja  Higieny Komunalnej, do zadań której należy w szczególności:

 

  1. prowadzenie nadzoru sanitarnego nad obiektami i urządzeniami użyteczności publicznej, nieruchomościami oraz środkami transportu publicznego pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
  2. nadzór nad zagadnieniami dotyczącymi postępowania ze zwłokami/szczątkami ludzkimi oraz kontrola stanu sanitarno-higienicznego podmiotów świadczących usługi transportu zwłok/szczątków ludzkich,
  3. wydawanie zezwoleń na ekshumację oraz transport zwłok i szczątków ludzkich,
  4. wydawanie opinii w sprawach organizacji imprez masowych, czuwanie nad właściwym zabezpieczeniem sanitarnym ich przebiegu,
  5. współudział w wydawaniu opinii dotyczących spełnienia wymagań higieniczno–sanitarnych przez podmioty użyteczności publicznej,
  6. prowadzenie nadzoru w obszarze postępowania z odpadami medycznymi w miejscu ich wytwarzania, w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego;
  7. prowadzenie nadzoru nad spełnieniem wymagań dotyczących ochrony zdrowia przed następstwami korzystania z solarium,
  8. prowadzenie nadzoru nad zagadnieniami dotyczącymi ochrony przed hałasem, zanieczyszczeniem powietrza wewnątrz pomieszczeń oraz czynnikami szkodliwymi wydzielanymi przez materiały budowlane w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi,
  9. rozpatrywanie interwencji od ludności w zakresie stanu higieniczno- sanitarnego obiektów,
  10. prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów i urządzeń wodociągowych,
  11. prowadzenie monitoringu jakości wody przeznaczanej do spożycia przez ludzi (typowanie miejsc pobierania próbek wody, tworzenie harmonogramu pobierania próbek wody, pobieranie próbek wody do badań, gromadzenie, weryfikacja, analiza, ocena i raportowanie danych monitoringowych),
  12. wydawanie zgody na zastosowanie materiałów, wyrobów, preparatów  w instalacjach  i urządzeniach służących do uzdatniania /przesyłania wody,
  13. sporządzanie ocen jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, informowanie organów samorządowych o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych,
  14. zatwierdzanie systemu jakości prowadzonych badań wody dla laboratoriów zewnętrznych,
  15. nadzór nad stanem sanitarnym kąpielisk, miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, pływalni oraz nad jakością wody w tych obiektach,
  16. prowadzenie internetowego Serwisu Kąpieliskowego; wydawanie ocen i komunikatów dotyczących przydatności wody do kąpieli w nadzorowanych kąpieliskach/miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, pływalniach,
  17. nadzór nad jakością ciepłej wody pod kątem występowania bakterii z rodzaju Legionella sp. w budynkach użyteczności publicznej, zamieszkania zbiorowego oraz podmiotach prowadzących działalność leczniczą,
  18. stała i czynna współpraca z organami samorządu terytorialnego/przedsiębiorstwami wodociągowymi/organizacjami konsumenckimi oraz innymi zainteresowanymi podmiotami  w zakresie poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego wody.

 

  1. Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży, do zadań której należy w szczególności:

 

  1. sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego pod kątem oceny przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w publicznych i niepublicznych placówkach nauczania i wychowania, szkołach wyższych oraz placówkach wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży w zakresie:
    • higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do używanego sprzętu
    • higieny procesów nauczania
  2. sprawowanie nadzoru nad warunkami praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych,
  3. sprawowanie nadzoru nad realizacją wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji chemicznych i ich mieszanin w pracowniach/klasopracowniach chemicznych,
  4. prawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi w szkolnych pracowniach komputerowych,
  5. prawowanie nadzoru nad gabinetami profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w placówkach nauczania,
  6. prawowanie nadzoru nad warunkami do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i rekreacji w nadzorowanych placówkach,
  7. dokonywanie higienicznej oceny rozkładów zajęć lekcyjnych w placówkach nauczania,
  8. dokonywanie oceny dostosowania mebli szkolnych/przedszkolnych do zasad ergonomii,
  9. kontrola środowiska szkolnego pod kątem oceny mikroklimatu pomieszczeń, w tym m.in. dokonywanie pomiaru temperatury,
  10. realizowanie zadań wynikających z prac problemowych koordynowanych przez WSSE i GIS,
  11. prowadzenie działalności profilaktycznej i edukacyjno-informacyjnej dla populacji dzieci i młodzieży,
  12. udział w akcjach specjalnych w przypadku zagrożenia epidemiologicznego,
  13. udział w opiniowaniu projektów budowlanych i sporządzaniu opinii sanitarnych dla nowopowstałych, przebudowanych, zmodernizowanych i adaptowanych w całości lub części obiektów nauczania i wychowania,
  14. organizowanie, prowadzenie i uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych,
  15. prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością sekcji,
  16. opracowywanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań z zakresu higieny dzieci i młodzieży,
  17. prowadzenie postępowania administracyjnego w I instancji w zakresie higieny dzieci i młodzieży:
    • opracowywanie decyzji administracyjnych i pism w ramach postępowania egzekucyjnego w administracji,
    • naliczanie należności budżetowych z tytułu wykonywanych czynności i wystawianie decyzji opłatowych,
  18. rozpatrywanie skarg, wniosków i interwencji z zakresu pracy pionu higieny dzieci i młodzieży,
  19. współpraca z organami administracji publicznej, organami samorządu terytorialnego oraz innymi jednostkami organizacyjnymi i instytucjami na rzecz poprawy warunków zdrowotnych w placówkach nauczania, wychowania, wypoczynku i rekreacji.

 

  1. Sekcja Higieny Pracy, do zadań której należy w szczególności:

 

  1. kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne środowiska pracy w zakładach pracy,
  2. kontrola stanowisk pracy, na których pracownicy narażeni są na oddziaływanie szkodliwych czynników biologicznych, chemicznych, fizycznych, kontrola zakładów pracy stosujących w działalności zawodowej substancje, mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
  3. kontrola warunków zdrowotnych środowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
  4. prowadzenie postępowań administracyjnych w związku z podejrzeniem choroby zawodowej, a w konsekwencji orzekanie w sprawach zawodowych,
  5. kontrola przestrzegania przez importerów, producentów, dystrybutorów oraz dalszych użytkowników przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin,
  6. kontrola w zakresie przestrzegania obowiązków dotyczących wywozu i przywozu substancji i mieszanin chemicznych,
  7. kontrola przestrzegania przez podmioty przepisów dotyczących wywozu i przywozu oraz obrotu prekursorami narkotyków kategorii 2 i 3,
  8. uczestnictwo w ogólnopolskim systemie powiadamiania o stwierdzonych naruszeniach przepisów prawnych dotyczących obrotu chemikaliami,
  9. kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne,
  10. kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu i stosowania w działalności zawodowej produktów biobójczych,
  11. kontrola przestrzegania warunków wprowadzania do obrotu wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych,
  12. uczestnictwo w projektach sieci CLEEN,
  13. kontrola przestrzegania przepisów w zakresie warunków dotyczących higieny pracy w zakładach inżynierii genetycznej,
  14. kontrola wymagań określonych w przepisach o zawartości niektórych substancji w dymie papierosowym
  15. sprawowanie nadzoru w zakresie wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych,
  16. prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach związanych z wprowadzeniem do obrotu środków zastępczych,
  17. wprowadzanie danych do elektronicznego systemu gromadzenia i przetwarzania danych dotyczących realizacji ustawowego zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych,
  18. prowadzenie monitoringu wprowadzanych na rynek środków zastępczych, w tym monitoring doniesień medialnych i sprzedaży internetowej,
  19. kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii, dotyczących prowadzenia przez przedsiębiorców działalności w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.

 

  1. Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego, do zadań której należy w szczególności:

 

  1. opiniowanie i uzgadnianie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gmin,
  2. opiniowanie i  uzgadnianie dokumentów wymagających przeprowadzenia strategicznej oceny  oddziaływania na środowisko,
  3. uzgadnianie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dokumentacji projektowych dotyczących budowy lub zmiany sposobu u użytkowania obiektów budowlanych,
  4. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych celem stwierdzenia zgodności wykonania obiektu budowlanego z dokumentacją projektową w zakresie spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych,
  5. opiniowanie i uzgadnianie na poszczególnych etapach postępowania administracyjnego dokumentów dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko celem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  6. opracowywanie opinii dotyczących spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych uwzględniając przepisy szczegółowe, mające zastosowanie w nadzorze bieżącym,
  7. opiniowanie inwestycji realizowanych przy pomocy środków pochodzących z funduszu Unii Europejskiej co do zgodności z warunkami sanitarnymi UE, prowadzenie kontroli obiektów w trakcie budowy,
  8. udzielanie konsultacji i informacji inwestorom.

 

{"register":{"columns":[]}}