Kampania informacyjna „Wybieraj bezpieczną żywność” - II edycja, 2022
29.09.2022
Cele kampanii:
- zwiększenie wiedzy społeczeństwa na temat roli nauki w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności,
- zachęcenie społeczeństwa do dokonywania świadomych wyborów żywieniowych.
Grupa docelowa:
- osoby w wieku 25-45 lat ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodych rodziców.
Przekaz
Aby w pełni delektować się jedzeniem, musisz mieć pewność, że jest ono bezpieczne. Dzięki nauce możesz być spokojny! Żywność dostępna na polskim rynku jest bezpieczna. Są produkty bardziej i mniej wartościowe pod względem odżywczym, ale wszystkie są bezpieczne.
Tematy kampanii na rok 2022
- Suplementy diety.
Cel kampanii w obszarze suplementów diety: zwiększenie wiedzy Polaków
nt. suplementów diety, ich definicji, różnic pomiędzy nimi a lekami OTC.
Suplementy to nie leki to środki spożywcze. Pełnią funkcje odżywcze lub wspomagające działanie organizmu. Nie mają właściwości leczniczych czy zapobiegających chorobie.
Suplementy w liczbach.
- 72% Polaków deklaruje spożywanie suplementów diety, z czego prawie połowa robi to regularnie.
- 27% Polaków potrafi poprawnie zdefiniować suplementy diety.
- 37% Polaków jest przekonanych, że suplementy diety są testowane pod względem skuteczności[1].
https://www.gov.pl/web/gis/dekalog-suplementacji
https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/suplementy-diety-moda-czy-koniecznosc/
- Higiena żywności (również o chorobach przenoszonych drogą pokarmową).
Cel kampanii w obszarze higieny żywności: podniesienie wiedzy Polaków nt. ich wpływu na bezpieczeństwo żywności poprzez stosowanie odpowiednich zasad higieny i postępowania z żywnością.
Skuteczne mycie rąk jest jednym z najważniejszych sposobów zapobiegania rozprzestrzenianiu się zatruć pokarmowych oraz decydującym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo. Za bezpieczeństwo żywności dostępnej na polskim rynku odpowiada producent, ale od momentu zakupu żywności, to konsument ma wpływ na jej bezpieczeństwo. Bardzo ważne: odpowiednie przechowywanie żywności, postępowanie z produktem, zgodnie z zaleceniem producenta oraz zasadami higieny pozwala na minimalizację lub uniknięcie zakażenia.
https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/bezpieczenstwo-zywnosci-zalezy-rowniez-od-ciebie
https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2018/04/5-krok%C3%B3w-do-bezpiecznej-%C5%BCywno%C5%9Bci.pdf
- Znakowanie żywności (z uwzględnieniem alergenów).
Cel kampanii w obszarze znakowania: podniesienie wiedzy Polaków w zakresie prawidłowego czytania etykiet produktów żywnościowych. Pokazanie korzyści płynących z czytania etykiet.
Zapewnienie konsumentowi pełnej i autentycznej informacji o produkcie spożywczym jest obowiązkiem przedsiębiorców. Są oni zobligowani, zgodnie z obowiązującym prawem do odpowiedniego znakowania produktów spożywczych, tak aby dostarczyć konsumentom rzetelnej informacji na temat żywności. Etykiety produktów żywnościowych dostarczają istotnych informacji ułatwiających podejmowanie świadomych decyzji. Przed zakupem w szczególności warto zwrócić uwagę m.in. na skład, datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia oraz na zawartość netto produktu. W przypadku niektórych produktów, określone są również specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia (np. przechowywanie w odpowiedniej temperaturze lub użycie żywności po otwarciu opakowania, wskazania dot. koniecznej obróbki termicznej).
Ważną informacją dla osób cierpiących na alergie lub nietolerancje jest wyszczególnienie obecności alergenów w wykazie składników. Takie informacje są uwidocznione poprzez
np. pogrubioną lub powiększoną czcionkę.
Etykiety zawierają również informacje o wartości odżywczej produktów oraz RWS.
https://www.gov.pl/web/gis/znakowanie-srodkow-spozywczych
https://www.gov.pl/web/gis/znakowanie-srodkow-spozywczych5
https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/8-powodow-dla-ktorych-warto-czytac-etykiety/
https://ncez.pzh.gov.pl/informacje-dla-producentow/innowacyjny-sposob-etykietowania-produktow/
Więcej o kampanii:
https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/index-pl
[1] Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Regulacja rynku suplementów diety. Warszawa, grudzień 2019 r.
https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2020/03/PIE-Poland_and_Supplements-PL.pdf
Materiały
plakat___zywnosc_v3_5381080_3501043plakat___zywnosc_v3_5381080_3501043.pdf 1.75MB plakat___suplementy___v2_5381081_3501044
plakat___suplementy___v2_5381081_3501044.pdf 1.38MB broszura___zywnosc___v3_5381082_3501045
broszura___zywnosc___v3_5381082_3501045.pdf 1.30MB broszura___suplementy___v2_5381083_3501046
broszura___suplementy___v2_5381083_3501046.pdf 0.91MB