Innowacje w Inspekcji Sanitarnej
10.03.2021
Czym jest i jak działa System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS)
Pandemia sprawiła, że wszyscy musieli stawić czoła wyzwaniom w używaniu nowych technologii z gorszym lub lepszym skutkiem. To, co jest niewątpliwym sukcesem to SEPIS – System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Co to takiego?
To rozwiązanie cyfrowe, które zostało przygotowane dla całej inspekcji sanitarnej, aby zoptymalizować efektywność jej pracy. Obecnie do obsługi procesów reagowania na stan epidemii i zapobiegania jej dalszemu rozprzestrzenianiu. Docelowo, modułowy i uniwersalny system pomoże Państwowej Inspekcji Sanitarnej obsłużyć sprawę w każdym obszarze jej działalności. System SEPIS powstał na podstawie badania potrzeb bezpośrednich użytkowników i ma ułatwić im pracę poprzez dostosowanie funkcjonalności do ich preferencji.
Główne zadania
W tym momencie to głównie obsługa zgłoszeń dot. koronawirusa:
1. Zgłoszenia przez centralną infolinię, które jest kierowane do odpowiedniej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Dzięki temu, zlecenie zostaje od razu przypisane do danej stacji i podjęte przez jej pracownika. Ogólnopolski system zgłoszeń z całej Polski pozwala monitorować zgłoszenia w czasie rzeczywistym.
2. Zarządzanie i ewidencja zgłoszeń osób na kwarantannę z elektronicznych formularzy
Do systemu SEPIS trafiają informacje od obywateli, którzy zgłaszają się telefonicznie lub za pomocą dedykowanej usługi na gov.pl/koronawirus jako osoby zakażone lub mające bliski kontakt z osobą zakażoną. Takie zgłoszenie automatycznie przypisuje się do danej stacji sanitarno-epidemiologicznej, w zależności od wskazanego w formularzu miejsca odbycia kwarantanny. Pracownik danej stacji może przyjąć zgłoszenie do realizacji i nałożyć kwarantannę w systemie SEPIS.
System jest zintegrowany z innym systemem – sprawdzenie i zapis danych następuje równolegle, bez konieczności logowania do innych systemów. Zapewnia zarządzanie wszystkimi danymi osób ze zgłoszeń w jednym miejscu. Pracownicy nie muszą przepisywać danych do różnych przestrzeni – mogą swobodnie przekazywać sobie zgłoszenia i mieć do nich wgląd na bieżąco. Dzięki pracy z systemem SEPIS pracownicy wojewódzkich, powiatowych i granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych mają wgląd w proces obsługi zgłoszeń, dotyczących m.in.:
- informacji o pozytywnym lub negatywnym wyniku testu na obecność przeciwciał koronawirusa SARS CoV-2;
- podejrzenia zachorowania na COVID-19,
- informacji o osobach, które miały kontakt z osobą zakażoną lub chorą.
Dzięki wprowadzeniu funkcji generowania statystyk, możliwy jest stały monitoring efektywności wdrożonego procesu – zarówno na poziomie WSSE/PSSE, jak i przez poszczególnych pracowników stacji. Statystyki te mają formę raportów generowanych raz dziennie.
Co więcej proces nakładania kwarantanny i izolacji jest w pełni zautomatyzowany - komputer wykonuje kilkadziesiąt tysięcy połączeń dziennie.
System SEPIS jest dostępny dla pracowników głównej infolinii (Centrum Kontaktu) i Państwowej Inspekcji Sanitarnej przez 24 h/7. Pracownicy infolinii i stacji mogą z niego korzystać przy użyciu komputera, tabletu, a także telefonu komórkowego typu smartfon. Kolejne etapy projektu zakładają poszerzenie jego integracji z innymi systemami, np. służby zdrowia. Docelowo system SEPIS ma obsługiwać wszystkie procesy sanitarno-epidemiologiczne Państwowej Inspekcji Sanitarnej i być głównym/jedynym systemem dla pracowników stacji.
SEPIS w liczbach
802 148 zarejestrowanych zgłoszeń
362 565 przeprowadzonych wywiadów epidemiologicznych
610 824 nałożonych kwarantann
11 529 użytkowników Systemu