W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień Bez Tytoniu

31.05.2024

Plakat promujący Światowy Dzień Bez Tytoniu

Co roku 31 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Tytoniu, który został zainicjowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w 1987 roku. Prowadzona kampania ma na celu zwrócenie uwagi na szkodliwość palenia papierosów. Każdego roku święto jest obchodzone pod innym hasłem. Tegoroczne hasło kampanii brzmi: „Młodzież wkracza i zabiera głos”

 31 maja to Światowy Dzień bez Tytoniu. W tym roku po raz kolejny WHO i działacze na rzecz zdrowia publicznego z całego świata zbiorą się, aby podnieść świadomość na temat szkodliwego wpływu przemysłu tytoniowego na młodzież.

 Ochrona dzieci przed ingerencją przemysłu tytoniowego

Temat Światowego Dnia Bez Tytoniu 2024 skupia się na propagowaniu położenia kresu celowaniu w młodzież szkodliwych wyrobów tytoniowych. Dyskurs ten stanowi platformę dla młodych ludzi, decydentów i zwolenników kontroli tytoniu na całym świecie, umożliwiającą omówienie tej kwestii i nakłonienie rządów do przyjęcia polityki chroniącej młodych ludzi przed manipulacyjnymi praktykami w branży tytoniowej i pokrewnych. Chociaż palenie papierosów spadło z biegiem lat dzięki fenomenalnym wysiłkom społeczności ograniczającej palenie tytoniu, należy zrobić więcej, aby chronić te bezbronne grupy. 

Dlaczego przemysł tytoniowy atakuje młodzież

Aby nadal generować miliardy dolarów przychodów, przemysł tytoniowy musi co roku zastępować miliony klientów, którzy umierają lub rzucają palenie, nowymi odbiorcami. Aby osiągnąć ten cel, producenci wyrobów tytoniowych pracują nad stworzeniem środowiska promującego akceptację swoich produktów wśród następnego pokolenia, w tym luźnych przepisów zapewniających dostępność i przystępną cenę produktów. Branża opracowuje także produkty i taktyki reklamowe, które przemawiają do dzieci i młodzieży, docierając do nich za pośrednictwem mediów społecznościowych i platform streamingowych.

Wśród młodzieży coraz większą popularnością cieszą się produkty takie jak papierosy elektroniczne i woreczki nikotynowe. Szacuje się, że w 2022 r. 12,5% nastolatków w Regionie Europejskim używało e-papierosów w porównaniu do 2% dorosłych. W niektórych krajach Regionu wskaźniki używania e-papierosów wśród dzieci w wieku szkolnym są 2–3 razy wyższe niż wskaźniki palenia papierosów.

Branża celowo sprzedaje młodym ludziom śmiertelne uzależnienie, dlatego Światowy Dzień Bez Tytoniu 2024 wzywa rządy i społeczność kontrolującą użycie tytoniu do ochrony obecnych i przyszłych pokoleń oraz do pociągnięcia przemysłu tytoniowego do odpowiedzialności za szkody, jakie wyrządza.

 Źródło:

https://www.who.int/europe/news-room/events/item/2024/05/31/default-calendar/world-no-tobacco-day-2024--protecting-children-from-tobacco-industry-interference#

{"register":{"columns":[]}}