Kampania profilaktyczna HIV/AIDS działania informacyjno-edukacyjne pod hasłem „Czy wiesz, że…”
Krajowe Centrum ds. AIDS w dniach 16-30 czerwca 2021 r. prowadzi działania informacyjno-edukacyjne pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r., skierowanej do grupy wiekowej 18-49 lat. Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS. Otrzymując sygnały
o systematycznym spadku poziomu wiedzy, przygotowano kampanię edukacyjną
z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.
Cele kampanii:
1. Promowanie rzetelnego przekazu obalającego mity i ukazującego fakty związane
z zagadnieniami HIV/AIDS (plakaty graficzne):
- NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
- NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel
lub kichanie.
- NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie
na sobie, ani nawet przez połknięcie komara.
- HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.
- Zakażenia przenoszone drogą płciową nawet 10-krotnie zwiększają ryzyko zakażenia HIV.
2. Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
- Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.
- Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym
z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/
3. Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę
i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:
- strona Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
- Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
- bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.
Grupą docelową jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób
z grup wiekowych: 18 - 34 lata i35 – 49 lat. Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia są włączone
do Programu Polityki Zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”. Osoby te mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV.
Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS
jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.
Materiały
Plakat Komar HIVPLAKAT_KOMAR-1_469951_671752.jpg 0.50MB Plakat Basen HIV
PLAKATY_BASEN-1_469952_671753.jpg 0.49MB Plakat Kichanie HIV
PLAKATY_KICHANIE-1_469953_671754.jpg 0.62MB Plakat SEX HIV
PLAKATY_SEX-1_469954_671755.jpg 0.52MB Plakat STIs HIV
PLAKATY_STIs-1_469955_671756.jpg 0.60MB