Najdłuższy tunel, „ekspresówka” i ochrona środowiska
06.04.2022
W celu zapoznania się z budową drogi ekspresowej S3 oraz wdrażaniem rozwiązań mających na celu ochronę środowiska pracownicy RDOŚ we Wrocławiu wzięli udział w wizycie studyjnej.
Droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC (Central European Transport Corridor), będący fragmentem europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km i docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji z miejscowością Chania w Grecji. Na terenie Polski droga S3 finalnie będzie miała długość ok. 483 km i będzie przebiegać południkowo od Szczecina – Świnoujścia na północy do południowej granicy Polski w Lubawce i połączy się z autostradami A6 k. Szczecina, A2 k. Świebodzina i A4 k. Legnicy. Na terenie województwa dolnośląskiego S3 będzie miała 135 km długości.
Dla zadania III i IV, tj. odcinka od Legnicy (węzeł A-4) do granicy Polski w Lubawce, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu wydał w 2010 r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Przedsięwzięcie podlegało następnie, w 2020 r., ponownej ocenie oddziaływania na środowisko. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu (GDDKiA we Wrocławiu).
Budowa drogi S3 jest zadaniem bardzo skomplikowanym pod względem inżynierskim, obejmuje m.in. budowę wielu obiektów mostowych, wiaduktów, węzłów oraz 2 tuneli, w tym najdłuższy obecnie w Polsce tunel pozamiejski drążony w skale, o długości 2300 m. W decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w celu minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko, nałożono na inwestora szereg zobowiązań, polegających na wykonaniu m.in. przejść dla zwierząt, zarówno dużych obiektów, jak i przepustów, ekranów przeciwolśnieniowych i akustycznych, płotków herpetologicznych oraz nasadzeń.
Dzięki uprzejmości GDDKiA we Wrocławiu pracownicy RDOŚ we Wrocławiu wzięli udział w całodziennej wizycie studyjnej, w trakcie której mogli naocznie zapoznać się z budową drogi ekspresowej S3 oraz wdrażaniem rozwiązań mających na celu ochronę środowiska. W związku z oględzinami przeprowadzonymi przed ukończeniem prac możliwe było zapoznanie się z rozwiązaniami oraz oglądnięcie miejsc, które nie będą możliwe do zobaczenia po oddaniu drogi do użytkowania. Przedstawiciele inwestora oraz wykonawcy udzielali niezbędnych wyjaśnień. Planowany termin ukończenia zadania IV to II połowa 2022 r., a zadania III to I połowa 2024 r.