W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Strategiczna OOŚ

Zasady przeprowadzania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko określa ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawa ooś).

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko jest postępowaniem, które przeprowadza się dla określonych rodzajów projektów dokumentów opracowywanych lub przyjmowanych przez organy administracji lub inne podmioty opracowujące projekty dokumentów, niebędące organami administracji. Do ww. projektów dokumentów należą:

  1. Plan ogólny gminy oraz plan zagospodarowania przestrzennego, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a także koncepcja rozwoju kraju, strategia rozwoju, program, polityka publiczna i dokument programowy, z zakresu polityki rozwoju, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  2. Polityki, strategie, plany lub programy w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  3. Pozostałe polityki, strategie, plany i programy, jeżeli ich realizacja może spowodować znaczące oddziaływanie na obszar Natura 2000 jeżeli nie są one bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynikają z tej ochrony;
  4. Dokumenty inne niż wymienione powyżej, jeżeli organ opracowujący projekt, w uzgodnieniu z właściwym organem, o którym mowa w art. 57 ustawy ooś, stwierdzi, że realizacja postanowień danego dokumentu może spowodować znaczące oddziaływanie na środowisko.

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest też wymagane w przypadku wprowadzania zmian do już przyjętych ww. dokumentów.

W szczególnych przypadkach, opisanych w art. 48 ustawy ooś, możliwe jest odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Informację o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko organ opracowujący projekt dokumentu powinien podać do publicznej wiadomości bez zbędnej zwłoki.

Pierwszym etapem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko. Organ opracowujący projekt dokumentu, w zależności od jego rodzaju, dokonuje uzgodnienia z:

właściwym organem środowiskowym:

  • Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska lub
  • regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,

właściwym organem inspekcji sanitarnej:

  • Głównym Inspektorem Sanitarnym lub
  • państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym lub
  • państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym,

oraz – w przypadku, gdy planowana realizacja danego dokumentu dotyczy obszarów morskich – z właściwym dyrektorem urzędu morskiego.

Zakres prognozy szczegółowo reguluje ustawa ooś, niemniej musi ona zawierać następujące elementy:

  • analiza projektu dokumentu pod kątem potencjalnych oddziaływań na środowisko,
  • analiza i ocena istniejącego stanu środowiska,
  • charakterystyka oddziaływań na środowisko,
  • przedstawienie rozwiązań alternatywnych,
  • prezentacja rozwiązań zapobiegających, ograniczających lub kompensujących negatywne dla środowiska działania,
  • ocenę możliwości wystąpienia oddziaływania transgranicznego,
  • prezentację metod zastosowanych przy sporządzaniu prognozy,
  • propozycję metod analizy skutków środowiskowych realizacji dokumentu,
  • streszczenie w języku niespecjalistycznym.

Prognoza oddziaływania na środowisko ma na celu przedstawienie skutków realizacji projektowanego dokumentu na środowisko.

Kolejnym elementem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest opiniowanie projektu dokumentu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Opinie przygotowują te same organy, które brały udział w uzgadnianiu zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie.

Obowiązkowym elementem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest udział społeczeństwa. Do publicznej wiadomości powinny zostać podane informacje dotyczące:

  • przystąpienia do opracowywania projektu dokumentu i o jego przedmiocie;
  • możliwości zapoznania się z projektem dokumentu, prognozą i dostępnymi, na danym etapie, stanowiskami innych organów oraz o miejscu, w którym są one wyłożone do wglądu;
  • możliwości składania uwag i wniosków;
  • sposobie i miejscu składania uwag i wniosków oraz o co najmniej 21-dniowym terminie ich składania;
  • organu właściwego do rozpatrzenia uwag i wniosków;
  • postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli jest prowadzone.

Przed przyjęciem dokumentu podmiot opracowujący jego projekt bierze pod uwagę ustalenia zawarte w prognozie, opinie organów oraz rozpatruje uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa.

Do przyjętego dokumentu załącza się pisemne podsumowanie zawierające uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych, a także informację, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:

  • ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko,
  • opinie właściwych organów,
  • zgłoszone uwagi i wnioski społeczeństwa,
  • wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone,
  • propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.

Organ opracowujący projekt dokumentu jest obowiązany prowadzić monitoring skutków realizacji postanowień przyjętego dokumentu w zakresie oddziaływania na środowisko.

Projekt dokumentu nie może zostać przyjęty, jeżeli ze strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wynika, że może on znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, a nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (nadrzędny interes publiczny, brak rozwiązań alternatywnych, zapewnienie wykonania kompensacji).

Międzynarodowym instrumentem prawnym poświęconym ocenom oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym dla planowanych przedsięwzięć mogących znacząco negatywnie oddziaływać na terytorium innego państwa jest Konwencja z Espoo1. Do Konwencji z Espoo został podpisany Protokół Strategiczny2, którego postanowienia stosuje się w odniesieniu do projektów dokumentów strategicznych, tj. planów, programów, polityk, w tym również w przypadku, gdy skutki realizacji takiego dokumentu mogłyby ujawnić się na terytorium innego państwa.

W przypadku stwierdzenia możliwości znaczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na skutek realizacji projektu dokumentu,
o którym mowa w art. 46 lub art. 47, w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, przeprowadza się postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko. Postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko przeprowadza się także w przypadku, gdy możliwe oddziaływanie pochodzące spoza granic Rzeczypospolitej Polskiej mogłoby ujawnić się na jej terytorium.

 

 


 

Konwencja z Espoo1 - Konwencja o Ocenach Oddziaływania na Środowisko w Kontekście Transgranicznym sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r.,

Protokół Strategiczny2Protokół w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do Konwencji o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym sporządzony w Kijowie dnia 21 maja 2003 r.