Jak możesz się odwołać?
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Musisz złożyć go w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
Informacje placówek na temat dat i godzin przyjmowania wniosków o powtórne rozpatrzenie aplikacji
Wydział Konsularny i Polonii Ambasady RP w Moskwie
Apelacje w sprawach wizowych można złożyć w terminie wskazanym w decyzji wizowej bezpośrednio w urzędzie konsularnym w godzinach 9.00-13.00 po wcześniejszym umówieniu się za pośrednictwem maila:
moskwa.visainfo@msz.gov.pl lub moskwa.amb.konsulat@msz.gov.pl
Opłata za złożenie takiego wniosku wynosi 80 EUR.
Konsulat Generalny RP w Kaliningradzie
Wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy przyjmowane są od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-14:00.
Konsulat Generalny RP w Irkucku
Przyjmowanie wniosków (w tym odwołania): od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-14:00.
Decyzja o odmowie wydania wizy
Decyzję odmowy wydania wizy wręcza się w formie pisemnej na standardowym formularzu.
W decyzji odmowy wydania wizy oznaczone są podstawy odmowy wydania wizy.
UWAGA: Urząd konsularny nie udziela informacji dotyczących wydanych decyzji. Urząd nie udziela komentarzy wobec wydanych decyzji i nie udziela informacji dotyczących powodów wydania decyzji odmowy wizy, które to powody są oznaczone w decyzji wizowej wydawanej zgodnie ze standardami proceduralnymi wynikającymi z wspólnotowego kodeksu wizowego.
Z uwagi na ochronę danych osobowych urząd w żaden sposób nie może także (bezpośrednio lub pośrednio) potwierdzić ani zaprzeczyć okolicznościom złożenia wniosku wizowego przez daną osobę, ani też wskazać, jaką decyzję podjął (tj. czy wydał wizę czy odmówił wydania wizy).
Prosimy o niekierowanie w tych sprawach zapytań telefonicznych i mailowych (nadesłane zapytania pozostaną bez odpowiedzi).
Prawo do ponownego rozpatrzenia wniosku przez ten sam organ
Od chwili otrzymania decyzji odmowy wydania wizy wydanej przez konsula wnioskodawcy przysługuje prawo do ponownego rozpatrzenia wniosku przez ten sam organ.
Prawo do ponownego rozpatrzenia wniosku przysługuje wyłącznie wnioskodawcy.
UWAGA: osoby zapraszające, rodzina wnioskodawcy (za wyjątkiem rodziców lub opiekunów prawnych składających wniosek za małoletnie dzieci), pracodawcy czy pracownicy szkół i uczelni nie mają prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie. Osoby te nie są również uczestnikami postępowania o wydanie wizy, w związku z czym nadsyłane bezpośrednio przez te podmioty wnioski czy zapytania nie będą rozpatrywane czy brane pod uwagę w procedurze ponownego rozpatrzenia wniosku.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie składa się w urzędzie konsularnym w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie wydania wizy.
Wniosek składa się osobiście w urzędzie konsularnym w godzinach pracy referatu wizowego.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie powinien zawierać:
- pismo wnioskodawcy skierowane do urzędu konsularnego zawierające prośbę o ponowne rozpatrzenie wniosku wraz z uzasadnieniem,
- decyzję odmowną wraz z adnotacją o dacie otrzymania decyzji odmownej,
- dodatkowe dokumenty, które konsul mógłby wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy (np. dokumenty dotyczące kwalifikacji do pracy, zaświadczenia o dotychczasowym przebiegu zatrudnienia, dokumenty otrzymane od potencjalnego pracodawcy, dodatkowe dokumenty uprawdopodabniające cel podróży).
Decyzję w sprawie złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy podejmuje samodzielnie wnioskodawca. Urząd nie zajmuje stanowiska w przedmiocie celowości złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (jest to prawo wnioskodawcy, prosimy o niekierowanie pytań w tym zakresie).
Skarga na odmowę wydania wizy Schengen, decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen oraz na działalność konsula w tym zakresie
Jeśli konsul po rozpatrzeniu Twojego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wydał ponowną decyzję o odmowie wydania wizy, jej unieważnieniu lub cofnięciu, z którą się nie zgadzasz przysługuje Ci skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skargę należy przekazać za pośrednictwem konsula, który podjął decyzję w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
Przekazując skargę konsulowi nie wnosisz do konsula żadnej opłaty, jednak postępowanie przed sądami administracyjnymi podlega opłatom. Musisz więc liczyć się z tym, że zostaniesz wezwany przez sąd do uiszczenia opłaty sądowej. Informacje dotyczące wysokości opłat sądowych w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego oraz możliwości ubiegania się o zwolnienie z kosztów postępowania oraz języka postępowania znajdują się na stronie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.