Sygnalista procedura zewnętrzna
Zgłaszanie nieprawidłowości i naruszeń prawa przez sygnalistów – zgłoszenia zewnętrzne
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza naruszenie prawa lub ujawnia publicznie informacje o naruszeniu prawa, w zakresie podanym ustawie o ochronie sygnalistów, uzyskane w kontekście związanym z pracą.
Informacje o naruszeniu prawa to informacje, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informacja dotycząca próby ukrycia takiego naruszenia prawa.
Naruszeniem prawa są działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, uzyskane w kontekście związanym z pracą, tzn. przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość działań odwetowych dotyczące dziedzin wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy o sygnalistach.
Stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów zgłoszenia zewnętrznego dokonuje się do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
W Urzędzie Skarbowym w Grajewie wprowadzono następujące kanały komunikacji, w celu przekazywania zgłoszeń zewnętrznych:
- w postaci elektronicznej – na adres poczty elektronicznej sygnal.us.grajewo@mf.gov.pl
- w postaci papierowej – na adres do korespondencji: Urząd Skarbowy w Grajewie, ul. Elewatorska 8, 19-200 Grajewo, z dopiskiem: „Zgłoszenie zewnętrzne sygnalisty – do rąk własnych Koordynatora do spraw obsługi zgłoszeń naruszeń prawa”
- ustnie:
- telefonicznie – dzwoniąc w dni robocze w godzinach pracy od 8.00 do 13.00 na numer 86 272 30 18 wewnętrzny 911
- osobiście – przekazując informację bezpośrednio na spotkaniu z upoważnionym pracownikiem; termin takiego spotkania ustala się w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku od sygnalisty.
Zgłoszenia anonimowe nie będą podlegały rozpoznaniu.
Warunkiem objęcia sygnalisty ochroną jest uzasadnione przekonanie sygnalisty, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Tryb postępowania ze zgłoszeniem
Jeżeli sygnalista podał adres do kontaktu, pracownik obsługujący zgłoszenie, w terminie 7 dni od przyjęcia zgłoszenia przesyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub zachodzą uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.
Upoważniony pracownik przeprowadza wstępną weryfikację zgłoszenia polegającą na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz czy dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grajewie, a jeżeli ustali, że nie należy - ustala organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych.
Jeżeli zgłoszenie spełnia warunki do rozpoznania, zostaje wszczęte postępowanie wyjaśniające/działanie następcze, które podejmowane są z zachowaniem należytej staranności, bez zbędnej zwłoki oraz z zachowaniem poufności.
Pracownik obsługujący zgłoszenie może zwrócić się do sygnalisty, na podany przez niego adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu. Jeżeli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego tożsamości, odstępuje się od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaj i zawartość takiej informacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grajewie przekazuje sygnaliście informację zwrotną o wynikach postępowania wyjaśniającego oraz podjętych dalszych działaniach następczych w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach informacja zwrotna może być przekazana w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu 3-miesięcznego.
Informacja zwrotna zawiera informacje o poddaniu zgłoszenia wstępnej weryfikacji, a w szczególności dotyczące spełnienia przez zgłoszenie wymagań ustawy o ochronie sygnalistów dotyczące zgłoszeń zewnętrznych i przyjęciu zgłoszenia do rozpatrzenia albo przekazaniu zgłoszenia do organu właściwego do jego rozpatrzenia, niespełnienia wymagań ustawy o ochronie sygnalistów dotyczących zgłoszeń zewnętrznych i poinformowaniu, że sprawa będąca przedmiotem zgłoszenia może zostać rozpatrzona w trybie odrębnym, braku podjęcia działań następczych ze względu na to, że sprawa, która jest przedmiotem zgłoszenia nie zawiera istotnych nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym.
Obowiązki informacyjne nie są realizowane wobec sygnalisty, jeżeli nie jest znany jego adres do kontaktu.
Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych
Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
Zasady przetwarzania danych osobowych
Przetwarzanie danych osobowych następuje na zasadach określonych w art. 8 ustawy o ochronie sygnalistów, a także odpowiednio w art. 5 i art. 13 rozporządzenia 2016/679, art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 89, z późn. zm. 4) albo art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz. Urz. UE L 295 z 21.11.2018, str. 39).
Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym
Po weryfikacji zgłoszenia, które spełnia warunki do rozpoznania, zostaje wszczęte postępowanie wyjaśniające/działanie następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia.
Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego
W stosunku do sygnalisty, osoby pomagającej sygnaliście oraz osoby z nim powiązanej zakazane jest stosowanie działań odwetowych pod rygorem odpowiedzialności karnej. W przypadku podjęcia wobec sygnalisty działań odwetowych, sygnalista ma prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego) lub prawo do zadośćuczynienia.
Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności zgodnie z art. 16 ustawy o ochronie sygnalistów
- dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą,
- w przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania,
- uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego,
- sygnalista może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich:
- Adres: ul. Al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa,
- Telefon: (22) 55 17 700,
- Strona internetowa: https://bip.brpo.gov.pl/pl
- Link do strony Rzecznika Praw Obywatelskich w zakresie dot. sygnalistów: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/sygnalisci-zgloszenia-zewnetrzne-kanaly
- Pierwsza publikacja:
- 20.01.2025 09:32 Krzysztof Lewczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Urząd Skarbowy w Grajewie
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sygnalista procedura zewnętrzna | 1.0 | 20.01.2025 09:32 Krzysztof Lewczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP