Busy pod lupą inspektorów
W dniu 20 i 22 stycznia br., inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili działania ukierunkowane na ważenie busów towarowych o dmc do 3,5 t. W jednym z przeładowanych busów, inspektorzy ustalili, że kierowca nie posiada wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem, zaś sam pojazd nie jest dopuszczony do ruchu. Kolejnym „ciekawym” przypadkiem okazał się kierowca busa przewożącego ładunek peletu, który ważył 8,35 t.
Waga pojazdu była przekroczona o 4,85 t, dając 932 % przekroczenia dopuszczalnej ładowności, która wynosiła zaledwie 520 kg. W obu przypadkach niechlubni rekordziści zostali ukarani mandatami karnymi na łączną kwotę 4900 zł, wydano zakazy dalszej jazdy do czasu przeładowania nadmiaru towarów na inne pojazdy, a wobec kierowcy bez uprawnień sprawę rozstrzygnie Sąd.
Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje przede wszystkim znaczne wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu w trakcie wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia i ogumienia. Przeciążanie pojazdów dostawczych to również nieuczciwa konkurencja w stosunku do legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy pojazdami o dmc powyżej 3,5 t.