Busy wagi ciężkiej
W dniu 15 października, inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili działania ukierunkowane na ważenie busów o dmc poniżej 3,5 t. Głównym wskaźnikiem zdradzającym ilość przewożonego ładunku były ugięte opony i resory. Jeden z busów, którym przewożono artykuły spożywcze, ważył aż 7,2 t. Waga pojazdu była przekroczona o 3,7 t, dając 624 % przekroczenia dopuszczalnej ładowności, która wynosiła zaledwie 705 kg. W innym przypadku szczegółowy pomiar wagi wykazał przeładowanie o 4,55 t pojazdu, którym przewożono złom. Pojazd ważył łącznie 8,05 t przekraczając 683 % dopuszczalnej ładowności, która wynosiła zaledwie 780 kg. W obu przypadkach niechlubni rekordziści zostali ukarani mandatami karnymi na łączną kwotę 6200 zł, wydano zakazy dalszej jazdy do czasu przeładowania nadmiaru towarów na inne pojazdy.
Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje przede wszystkim znaczne wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu w trakcie wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia i ogumienia. Przeciążanie pojazdów dostawczych to również nieuczciwa konkurencja w stosunku do legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy pojazdami o dmc powyżej 3,5 t.