W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejne kanały na Mazurach zostaną wyremontowane

28.06.2024

Podpisanie porozumienia 7

Dziś Zastępca Prezesa PGW Wody Polskie Mateusz Balcerowicz podpisał porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, dotyczące rewitalizacji umocnień brzegowych kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, p.n. „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”.

Kolejne inwestycje obejmą Kanał Sztynorcki, Nidzki, Jegliński, Niegocin – Grajewko i Kisajno – Popówka.

- Planujemy przebudować łącznie 6400 metrów umocnień tych kanałów – zakomunikował  Mateusz Balcerowicz Zastępca Prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą. - Tam, gdzie jest to potrzebne chcemy te kanały doprowadzić do większej głębokości żeglownej oraz dodatkowo w ramach prowadzonych prac utrzymaniowych przez PGW Wody Polskie oznakujemy szlak żeglowny na jeziorze Śniardwy. Mamy nadzieję, że te inwestycje jeszcze bardziej podniosą atrakcyjność regionu.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich to niewątpliwie jeden z najpiękniejszych i najpopularniejszych śródlądowych dróg wodnych w północno-wschodniej Polsce. Dlatego w sezonie letnim Mazury oblegane są zarówno przez turystów, jak i wodniaków. Wody Polskie, jako administrator drogi wodnej Systemu Wielkich Jezior Mazurskich, dokładają wszelkich starań, aby szlaki żeglugowe na Mazurach były dla turystów atrakcyjne a przede wszystkim bezpieczne.

A dla bezpiecznej żeglugi kluczowa jest modernizacja będącej w złym stanie infrastruktury. Mając to na uwadze, Wody Polskie od lat prowadzą prace remontowe w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich.

- Mieszkańcy i turyści, którzy przybywają do krainy Wielkich Jezior Mazurskich bardzo długo oczekiwali na różne inwestycje, szczególnie jeśli chodzi o gospodarkę wodną i to się wydarzyło już w poprzedniej perspektywie unijnej za lata 2014 – 2020 – powiedziała Jolanta Piotrowska Senator RP.

Do tej pory wspólnie z samorządami mazurskimi, marszałkiem województwa warmińsko – mazurskiego oraz Stowarzyszeniem WJM 2020 wyremontowaliśmy kanały na głównych szlakach żeglugowych Sytemu Wielkich Jezior Mazurskich. Dzięki tym inwestycjom przywróciliśmy kanałom głębokość tranzytową odpowiednią dla drogi wodnej klasy I a, umocniliśmy brzegi i poprawiliśmy komfort oraz bezpieczeństwo żeglugi. Sprawne tempo realizacji inwestycji było oczywiście możliwe dzięki dobrej współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020,  mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej za sprawą realizacji dużych projektów unijnych. 

Łączna wartość wszystkich inwestycji w regionie wyniosła blisko 350 mln zł, zaś dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł.

- Dzięki Waszej współpracy udało się przez ostatnie lata zrealizować wiele inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Ta współpraca dziś pozwala kontynuować Wasze dzieło – powiedział Mateusz Szauer Wicewojewoda Warmińsko – Mazurski. -  Kolejne 70 mln zł, to kolejne inwestycje, które zwiększą potencjał turystyczny naszego regionu, przyciągną turystów ale przede wszystkim zagwarantują im bezpieczeństwo. Życzę sukcesów przy realizacji inwestycji.

Dziś wspólnie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 Wody Polskie podpisały porozumienie, które dotyczyć będzie rewitalizacji umocnień brzegowych kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.

- Cieszę się, że mamy takie partnerstwo jak Wody Polskie, bo to co do tej pory wypracowaliśmy stanowi model współpracy, który mogą wykorzystywać inne gminy i powiaty na terenie całej Polski. Myślę, że te projekty zrealizujemy równie dobrze, jak te które niedawno zakończyliśmy – podsumował Piotr Jakubowski Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie.

 Zakres inwestycji będzie obejmował:

  1. Przebudowę kanałów Sztynorckiego, łączącego jez. Dargin z jez. Sztynorckim i Nidzkiego, łączącego jez. Nidzkie z Guzianką Wielką (na długości ubezpieczeń brzegowych ok. 950 mb) oraz odbudowę brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego (na długości brzegów ok. 4400 mb)
  2.   Przebudowę kanału Niegocin-Grajewko, o parametrach: długość w osi około 170,0 m, szerokość około 15,0 m, głębokość 1,6 m. Wykonanie umocnienia brzegu w formie ścianki szczelnej z oczepem żelbetowym, udrożnienie kanału do głębokości 1,6 m, udrożnienie wlotów do kanału od strony jez. Niegocin i jez. Grajewko, formowanie skarp, przełożenie infrastruktury (woda, kanalizacja, gaz, energia) kolidującej z trasą kanału. Długość ubezpieczeń brzegowych ok. 530 mb
  3.  Odbudowę kanału Kisajno-Popówka: poprzez wykonanie umocnienia brzegu w formie ścianki szczelnej z oczepem. Długość ubezpieczeń brzegowych ok. 550 mb

Planowany termin realizacji budowy to lata 2024-2027, zaś szacunkowa wartość zadania  inwestycyjnego wyniesie 70 mln zł.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}