"Zielona infrastruktura WJM" krok po kroku
13.01.2025
Zanim inwestycja przejdzie do jakże istotnego etapu realizacji, musi nastąpić cały proces inwestycyjny, na który składają się równie istotne ale i czasochłonne etapy procesu. To między innymi projektowanie, uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń, czy przygotowanie do realizacji inwestycji. Procesy te nie mogą odbywać się samoistnie, stąd konieczność systematycznych spotkań roboczych zainteresowanych stron.
Dlatego też w ostatnim czasie odbyło się kolejne spotkanie partnerów projektu „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich” – Zastępcy Prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą Mateusza Balcerowicza, Zastępcy Dyrektora RZGW w Białymstoku Katarzyny Bakun – Szoki oraz Tomasza Mułyka – Kierownika Jednostki Realizującej Projekt z władzami Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 – Piotrem Jakubowskim i Agnieszką Kombel – Gawlik.
„Zielona infrastruktura” to nowy projekt, który zakłada kontynuację inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Modernizację ma przejść 5 kanałów: Nidzki, Sztynorcki, Jegliński, Niegocin – Grajewko oraz Kisajno – Popówka.
Stosowne porozumienie, dotyczące rewitalizacji umocnień brzegowych kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, p.n. „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”, zostało podpisane pomiędzy Wodami Polskimi a Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, pod koniec czerwca ubiegłego roku.
- Wody Polskie, jako administrator drogi wodnej Systemu Wielkich Jezior Mazurskich, dokładają wszelkich starań, aby szlaki żeglugowe na Mazurach były dla turystów atrakcyjne a przede wszystkim bezpieczne. A dla bezpiecznej żeglugi kluczowa jest modernizacja będącej w złym stanie infrastruktury. Mając to na uwadze, Wody Polskie wraz z samorządami mazurskimi, marszałkiem województwa warmińsko – mazurskiego oraz Stowarzyszeniem WJM 2020 od lat prowadzą prace remontowe w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich – powiedział Mateusz Balcerowicz Zastępca Prezesa PGW Wody Polskie ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą.
Zakres prac nowego projektu ma obejmować przebudowę bądź odbudowę umocnień brzegowych, udrożnienie kanałów, udrożnienie wlotów do kanałów oraz umocnienie i formowanie skarp.
Z uwagi na złożoność procesu pozyskiwania niezbędnej dokumentacji zadanie zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy etap obejmuje rozbudowę Kanału Niegocin – Grajewko poprzez wykonanie:
- umocnień brzegu,
-udrożnienie kanału do głębokości 1,6 m,
- udrożnienie wlotów do kanału,
-przełożenie infrastruktury kolidującej z trasą kanału,
- formowanie skarp.
Zadanie posiada wszystkie decyzje administracyjne niezbędne do jego realizacji. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest zatem na II kwartał 2025 roku.
W drugim etapie projektu zostały ujęte: przebudowa Kanału Nidzkiego i Sztynorckiego, odbudowa Kanału Kisajno – Popówka oraz odbudowa brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego. Dla tego zadania na I kwartał bieżącego roku planowane jest rozpoczęcie prac projektowych.
Łączna długość modernizowanych ubezpieczeń brzegowych to blisko 6 500 mb, zaś szacunkowa wartość zadania inwestycyjnego wyniesie 83 mln zł.