„Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów”
Informacje dotyczące realizowanego Projektu pn.: „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów”, wydzielonego z Projektu pn.: „Modernizacja 3 długich śluz pociągowych wraz z ich awanportami i sterowniami na stopniach wodnych: Januszkowice, Krapkowice i Opole, oraz rewitalizacja śluz krótkich dla ciągłości żeglugi śródlądowej – przystosowanie Odry do III klasy drogi wodnej”.
Lokalizacja Projektu:
Niniejsza inwestycja ma charakter punktowy i realizowana będzie w województwie opolskim, powiat Krapkowice, gmina Krapkowice.
Cel Projektu:
Celem zadania jest rozwój i usprawnienie śródlądowej drogi wodnej na Odrze oraz usprawnienie niskoemisyjnych systemów transportu przyjaznych środowisku, w tym o obniżonej emisji hałasu, w tym śródlądowych dróg wodnych i transportu morskiego, portów, połączeń multimodalnych i infrastruktury portów lotniczych, w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej. Rezultatem realizacji Projektu będzie większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu i utrzymanie parametrów śródlądowych dróg wodnych. Projekt wpisuje się w cele szczegółowe POIiŚ priorytetu inwestycyjnego III w ramach działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”.
Szacunkowa wartość całej Inwestycji: 261,33 mln zł, w tym:
Wkład BP: 40,23 mln zł
Wkład UE: 221,10 mln zł
Projekt współfinansowany jest z PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020
PRIORYTET: III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego
DZIAŁANIE: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
PODDZIAŁANIE: B: Śródlądowe drogi wodne
Ze względu na wzrost kosztów projektu związanych ze wzrostem cen rynkowych oraz rozszerzenie projektu o rozwiązania zapewniające zachowanie ciągłości żeglugi podczas przebudowy, na początku czerwca 2019 r., podjęto decyzję o podziale inwestycji na trzy osobne projekty, tj.:
- Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów,
- Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów,
- Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Opole wraz z przebudową awanportów – planowane do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej POIiŚ.
Zgodnie z opublikowaną nową wersję Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych POIiŚ 2014-2020 (SzOP) i Wykazu Projektów Zidentyfikowanych, w ramach 3.2-27 pojawiły się 2 projekty:
- 3.2-27.1 Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów
- 3.2-27.2 Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów.
Okres realizacji I części Inwestycji:
Data rozpoczęcia: IV kwartał 2016r. (ogłoszenie pierwszego postępowania przetargowego na wykonanie dokumentacji technicznej).
Data zakończenia: IV kwartał 2023r. (zakończenie robót budowalno-montażowych).
Ważniejsze daty realizacyjne:
07.06.2021 r. – podpisano umowę z Wykonawcą – Przedsiębiorstwem Produkcyjno - Usługowym POM Sp. z o.o.
09.06.2021 r. – przekazano wykonawcy plac budowy
30.11.2023 r. – termin zakończenia inwestycji
Zakres inwestycji:
- budowa nowej komory o parametrach użytkowych 190m długości i 12m szerokości, z głową pośrednią, wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym (wrota wsporne, zamknięcia kanałów obiegowych, zamknięcia remontowe),
- przebudowa istniejącej komory pociągowej, co zapewni dwukomorowy standardowy układ i zagwarantuje ciągłość żeglugi,
- modernizacja infrastruktury i obiektów towarzyszących.
Dotychczas wykonany zakres robót budowlanych:
- wykonanie tymczasowej przeprawy (mostu) od wody dolnej,
- wykonanie grodzy ziemnej z przesłoną dla budowy nowej śluzy o wymiarach 190 x 12 m,
- wykopy w grodzy, ułożenie drenaży i chudych betonów,
- roboty konstrukcyjne śluzy nowej – zbrojenie, osadzanie elementów stalowych, deskowanie i betonowanie konstrukcji głów (górnej, pośredniej i dolnej) oraz dna i komory śluzy, izolacja powierzchni zewnętrznych i obsypki z zagęszczeniem,
- montaż wrót, zasuw wraz z obudowami, napędów hydraulicznych i zasilaczy,
- przepust syfonowy na rzece Sonia – wykonanie gródz wraz z rozparciami, wykopy z odwodnieniem, montaż rurociągów i studni pośrednich, obsypka i dociążenia rurociągów, likwidacja gródz budowlanych, budowa przyczółków wlotowego i wylotowego, wykonanie nowego koryta rzeki,
- awanport dolny – wykonanie nowego awanportu poprzez wykopy z odwozem urobku, kształtowanie dna i skarp z ich ubezpieczeniem narzutem kamiennym na geowłókninie, wykonanie ścianek szczelnych wraz z ich stężeniem dla wejścia do śluzy, slipu i postojowiska łodzi roboczych, wykonanie dalb cumowniczych poprzez wbicie rur i wykonanie stężeń wraz z montażem pachołów, montaż kierownic na ściankach szczelnych i wbitych rurach,
- awanport górny śluzy nowej – wykonanie nowego awanportu poprzez wykopy z odwozem urobku, kształtowanie dna i skarp z ich ubezpieczeniem narzutem kamiennym na geowłókninie, wbijanie rur pod dalby cumownicze wraz z wykonaniem stężeń i montażem pachołów, wbicie rur pod kierownice i montaż pasów kierownic na rurach i ściankach szczelnych, częściowe wykonanie dolnego języka rozdzielczego poprzez wbicie i stężenie ścianek szczelnych, wykonanie kanałów kablowych dla kabli oświetleniowych i sygnalizacyjnych oraz z montażem słupów i lamp,
- przepust drogowy – wbicie ścianek szczelnych wraz z ich rozparciem, wykonanie płyt fundamentowych , ułożenie rurociągu, zasypanie i ukształtowanie wlotu i wylotu z przepustu,
- plac składowy dla zamknięć remontowych – wbicie ścianek szczelnych, wykonanie stężeń, ściągów i oczepów,
- wykonanie konstrukcji mostu nad dolną głową śluzy nowej,
- wykonanie konstrukcji nowego budynku sterowni.
Śluza pociągowa
- wykonanie gródz ziemnych w górnym i dolnym awanporcie śluzy pociągowej, wykonanie przesłony przeciw filtracyjnej wzdłuż śluzy, odpompowanie części awanportów wraz ze śluzą, częściowe rozkucie głów i ścian, zabezpieczenie ścian przed osunięciem kotwami gruntowymi i rozporami, pogłębienie dna śluzy, wykonanie kotew gruntowych i betonu podkładowego w dnie, zbrojenie i zabetonowanie wszystkich sekcji płyty dennej, zamontowanie i częściowe zabetonowanie sprefabrykowanej z brusów obudowy ścian lewej i prawej,
- głowy śluzy - osadzenie obudów zasuw, nawiercenie i wklejenie kotew, montaż zbrojenia,
- awanport górny śluzy pociągowej – wbicie rur dalb i kierownic oraz częściowy montaż pasów kierownic i stężeń dalb,
- awanport dolny śluzy pociągowej – profilowanie prawego brzegu wraz z ubezpieczeniem narzutem kamiennym.