W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wodne eksperymenty na Dziecięcym Uniwersytecie Technicznym to jest to!

14.05.2024

Za nami kolejne warsztaty na Dziecięcym Uniwersytecie Technicznym w Rzeszowie. W trakcie eksperymentów wodnych, pn. „Czy woda rozczepi światło?”, „Dlaczego kropla wody nie rozlewa się?” i „Naelektryzowany balon”, omówione zostały podstawowe zjawiska fizyczne, takie jak: długość fali barw składowych, napięcie powierzchniowe czy elektrostatyczność.

2

Największym zainteresowaniem jednogłośnie cieszył się eksperyment pn. „Tornado w butelce”. Zjawisko, które w nim powstało, jest „wodnym modelem” trąby powietrznej, występującej w przyrodzie. Dzieci doskonale wiedziały, że tornado to gwałtownie wirująca kolumna powietrza, zazwyczaj w kształcie leja, której dolna część dotyka ziemi i często otoczona jest chmurą pyłu. Każdy może wykonać takie „tornado” w warunkach domowych: wystarczy z dwóch butelek zdjąć nakrętki, do jednej butelki nalać wodę, następnie dołożyć drugą butelkę („do góry nogami”) i zakleić „złączenie” za pomocą taśmy. W ten sposób powstanie klepsydra potrzebna do eksperymentu, którą wystarczy odwrócić tak, aby pusta znalazła się na dole. Kolistym ruchem wprawiamy wodę w ruch i obserwujemy utworzone w butelce tornado.

Podczas warsztatów dzieci wykonały także m.in. imitację prądów morskich i dowiedziały się, że woda ciepła i zimna różnią się gęstością, stąd przy dużych różnicach temperatury wody ciepłej i zimnej przy spotkaniu z wodą o temperaturze pokojowej, zimna woda będzie się początkowo „trzymać” dna, a gorąca unosić się ku górze. Identycznie dzieje się w oceanach – dlatego występujące w nich prądy morskie zimne i ciepłe poruszają się i przemieszczają inaczej. Po radosnych twarzach uczestników było widać, że nauka przez zabawę zdaje egzamin koncertowo, a nowo poznane wyrażenia i pojęcia tj. gęstość, temperatura czy prąd oceaniczny, zostaną z nimi na dłużej.

Ponadto, eksperyment pn. „Naelektryzowany balon” pozwolił dzieciom poczuć na własnej skórze elektryczność podczas zbliżania go do nosa lub włosów. Wszyscy szybko zauważyli, że naelektryzowany balonik przyciąga pieprz, sprawia, że krótkie włosy „stają dęba” a długie przyklejają się do balonika.

Dzieci sprawdziły również, czy balon napełniony wodą jest ognioodporny – było mnóstwo radości, gdy przekonały się, że balon jest ognioodporny tylko wtedy, kiedy znajduje się w nim woda, natomiast wprawiając balonik z wodą w ruch, w momencie gdy ogień dotykał balonika bez kropli wody – balony  strzelały jeden po drugim wywołując doznania sensoryczne i dużo śmiechu.

Wykonaliśmy także inne doświadczenia, np. doświadczenie pn. „Czy woda rozszczepi światło”, używając laserów, „Dlaczego kropla wody nie rozlewa się?”, „Czy można leżeć na wodzie” oraz „Czy kropla wody powiększa”?

Zajęcia zakończyliśmy quizem edukacyjnym pn. „Wodne Koło Fortuny”, podczas którego dzieci poznały najważniejsze zagadnienia związane z gospodarką wodną.

Dziękujemy za wspólnie spędzony czas, edukacja wodna to przyszłość i mamy nadzieję, że zdobyta wiedza już wkrótce zostanie wykorzystana w praktyce.

 

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}