W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

10 grudnia 2023 roku dzięki Inwestycji Wód Polskich nastąpi otwarcie linii kolejowej nr 273 przez nowy most na rzece Regalicy w Podjuchach

Zbliża się koniec jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na pomorzu zachodnim. Nowym mostem na Regalicy w niedzielny poranek przejadą pociągi.

 

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU:

Zadanie obejmowało budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej WWŻ. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na rzece Regalicy, stanowiące ruchomy element mostu, jest objęte ochroną konserwatorską.

 

CELE INWESTYCJI:

Celem inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Wartość kontraktu wynosi 282 mln złotych netto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”, a finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.

 

Cele szczegółowe, jakie zostały osiągnięte w wyniku realizacji inwestycji to:

  • Poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem i zmniejszenie zużycia energii.
  • Poprawa przepustowość sieci, bezpieczeństwa ruchu, efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny (linia nadodrzańska położona w granicach województw dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu, w Zielonej Górze i w Szczecinie), poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.
  • Ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport zaplecza portu Szczecin, dzięki ograniczeniu zużycia energii, a za tym zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.
  • Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadziło do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.

 

Źródła finansowania inwestycji:

  • CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r. – wartość dofinansowania z Unii Europejskiej (CEF) 7,1 mln EUR (ok. 30 mln zł netto),
  • POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
  • PKP PLK SA. 

 

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w Projekcie "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W, w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).

 

łącząc europę

{"register":{"columns":[]}}