Budowa nowego mostu na rz. Regalicy zakończona.
Inwestycja budowy nowego mostu na rz. Regalicy zakończona.
20 grudnia 2023 roku zakończyły się czynności odbiorowe nowego mostu na rz. Regalicy w Szczecinie. Komisja odbiorowa uznała zakres robót za zakończony zgodnie z warunkami Kontraktu i wytycznymi kolejowymi.
Most, który został wybudowany na zlecenie Wód Polskich – Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie we współpracy z PKP PLK S.A. w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, doprowadził do poprawy ochrony przeciwpowodziowej poprzez umożliwienie niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry.
Dzięki zaangażowaniu Zespołu specjalistów Jednostki Realizującej Projekt OPDOW w RZGW Szczecin ta strategiczna dla regionu zachodniopomorskiego inwestycja kolejowa jako jedna z nielicznych została zakończona w pierwotnie przewidzianym terminie.
Należy podkreślić, iż celem zrealizowanej inwestycji było również zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273 poprzez podniesienie prześwitu mostu po przebudowie do 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej, czyli górnego limitu poziomu wody, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna. Tym samym nowy most poprawi efektywność i sprawność towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz ruch kolejowy.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).
Źródła finansowania inwestycji:
- CINEA: projekt "Ułatwienie zrównoważonego połączenia zaplecza z głównym portem w Szczecinie: most kolejowy na rzece Regalicy" nr 2019-PL-TM-0244-W; Umowa nr INEA/CEF/TRAN/M2019/2092901 z dnia 11.11.2020 r.
- POPDOW: pożyczka Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (nr IBRD 8524-PL), środki kredytowe Banku Rozwoju Rady Europy (nr LD 1866), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Budżetu Państwa,
- Środki PKP PLK SA