Most kolejowy na Regalicy w Podjuchach w Szczecinie zyskał patrona . Relacja z uroczystości nadania imienia Dr. inż. Andrzeja Krefta mostowi kolejowemu na rzece Regalicy oraz odsłonięcia pamiątkowej tablicy.
Całym sercem oddany Odrze, jego wiedza, zaangażowanie i umiejętność współpracy zaowocowały licznymi osiągnięciami na niwie zawodowej oraz przyczyniły się do edukacji i wzrostu zaangażowania społeczności lokalnej. Za całokształt osiągnięć został uhonorowany wieloma odznaczeniami i wyróżnieniami. Dr inż. Andrzej Kreft był cenionym specjalistą z zakresu gospodarki wodnej, aktywnie zaangażowanym w problemy zarządzania oraz związane z żeglugą i ochroną przeciwpowodziową w regionie nadodrzańskim.
W związku z podjętą przez środowisko szczecińskie ideą nadania nowo powstałemu mostowi na Regalicy w Podjuchach imienia Dr. inż. Andrzeja Krefta, wsparcia inicjatywy udzielili:
- Ministerstwo Infrastruktury
- Senatorowie RP
- Spółka Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Związek Polskich Armatorów Śródlądowych
- Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
- Zastępca Prezydenta Miasta Szczecina Michał Przepiera
- Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Sylwetka Doktora Inżyniera Andrzeja Krefta
Dr inż. Andrzej Kreft często podkreślał swoje kaszubskie korzenie, z których był bardzo dumny. Z wyboru został jednak szczecinianinem. Po ukończeniu technikum swoje zainteresowania ukierunkował na sprawy związane z wodą i rozpoczął pracę w Powiatowym Inspektoracie Wodnych Melioracji w rodzinnych Chojnicach, z którego w 1970 r. uzyskał skierowanie na studia. Wybrał budownictwo wodne i rozpoczął studia na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodno-Melioracyjnego ówczesnej Politechniki Szczecińskiej, obecnie Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Po ukończeniu studiów w 1976 r. pozostał na uczelni podejmując pracę naukową w Zakładzie Budownictwa Wodnego. Jego zainteresowania koncentrowały się na zagadnieniach związanych z przystosowaniem Odry do żeglugi. Współuczestniczył w licznych pracach naukowych jak i aplikacyjnych realizowanych przez Instytut Inżynierii Wodnej Politechniki Szczecińskiej.
Na stanowisko dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie został powołany w listopadzie 1991 roku, po zakończeniu organizacji tej jednostki, w której brał aktywny udział. Od 1994 roku był przewodniczącym polskiej części grupy roboczej ds. planowania na wodach granicznych Polsko-Niemieckiej Komisji ds. Współpracy na Wodach Granicznych. W 2001 roku powołano polsko-niemiecką grupy roboczą ds. modyfikacji i modernizacji zabudowy regulacyjnej Odry, której przewodniczył ze strony polskiej, wnosząc znaczący wkład w kierunki i wyniki jej prac. Zostały one wykorzystane w zawartej
w 2015 roku umowie, pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim. Osiągnięcie porozumienia w ochronie przeciwpowodziowej oraz warunkach przepływu i żeglugi, były znaczącym sukcesem zawodowym doktora inżyniera Andrzeja Krefta.
Uroczystość nadania imienia Dr. inż. Andrzeja Krefta mostowi kolejowemu na rzece Regalicy
W marcu 1998 roku uczestniczył, jako członek polskiej delegacji, w międzynarodowej konferencji „Woda w zrównoważonym rozwoju", która odbyła się w Paryżu, wygłaszając na niej referat przedstawiający problemy i osiągnięcia gospodarki wodnej RZGW w Szczecinie. Wspomniany wątek międzynarodowy w działalności Pana Andrzeja Krefta, odzwierciedla Jego aktywność w rozwój i kształtowanie nowego podejścia do zagadnień gospodarki wodnej w Polsce po 1990 r. Problemom związanym z poprawą ochrony przeciwpowodziowej na Odrze, zabezpieczeniem akcji lodołamania i ochroną przez powodziami zatorowymi oddawał się z ogromnym zaangażowaniem. Od 2000 r. pełnił funkcję kierownika międzynarodowej akcji lodołamania na Odrze granicznej z udziałem lodołamaczy niemieckich. Zwieńczeniem tych prac było przekazanie do eksploatacji w 2014 r. dwóch nowoczesnych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Były pierwszymi lodołamaczami rzecznymi wybudowanymi w Polsce od końca lat 80. XX wieku.
Od 2003 roku zabiegał o przebudowę mostu kolejowego ze zwodzonym przęsłem w szczecińskich Podjuchach, utrudniającego żeglugę na Regalicy. Dzięki Jego staraniom pozyskano środki na realizację tej inwestycji.
Wydarzenie otworzył I Wicewojewoda Zachodniopomorski Bartosz Brożyński, odczytując list Arkadiusza Marchewki Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. "(...)Dzisiaj, dzięki wybudowaniu mostu kolejowego zwiększyły się możliwości kolei i żeglugi na Pomorzu Zachodnim. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją. Inwestycja ma także strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Zwiększa ochronę przeciwpowodziową oraz zapewnia sprawniejszą żeglugę i możliwość skuteczniejszej pracy lodołamaczy. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do upamiętnienia w ten sposób osiągnięć dr. inż Andrzeja Krefta"- napisał Arkadiusz Marchewka.
„Zebraliśmy się dzisiaj, aby uczcić niezwykłe osiągnięcia i dziedzictwo jednego z najwybitniejszych specjalistów w dziedzinie gospodarki wodnej – Pana doktora inżyniera Andrzeja Krefta” – rozpoczął Zastępca Prezesa PGW WP Mateusz Balcerowicz. Następnie odczytał list Prezes Joanny Kopczyńskiej i złożył go na ręce Pani Anny Kreft.
- Osoba, która wniosła tak wiele w życie i rozwój naszego regionu, zasługuje na upamiętnienie – napisał w liście Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Urząd Marszałkowski województwa zachodniopomorskiego reprezentował Wicemarszałek Jakub Kowalik. - Dr inż. Andrzej Kreft od 1991 roku, jako wieloletni dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie łączył pracę naukowo--dydaktyczną w Politechnice Szczecińskiej z pracą w administracji wodnej. Na stanowisko dyrektora RZGW został powołany w listopadzie 1991 r., po zakończeniu organizacji tej jednostki, w której brał aktywny udział. Przez cały okres pracy w administracji wodnej kontynuował aktywną działalność na uczelni, wdrażając osiągnięcia nauki do praktyki gospodarki wodnej, a doświadczenia zawodowe do procesu kształcenia studentów. Funkcję dyrektora pełnił przez 26 lat, do czasu przejścia na emeryturę w 2017 r. Był także przewodniczącym polskiej części grupy roboczej ds. planowania na wodach granicznych Polsko-Niemieckiej Komisji ds. Współpracy na Wodach Granicznych. – napisał Olgierd Geblewicz.
Następnie głos zabrał poseł Jarosław Rzepa oraz odczytano list od Ministra Nauki Dariusza Wieczorka. Senator Stanisław Gawłowski w swojej wypowiedzi podkreślił wkład dr. inż. Krefta w budowę nowego mostu, a także Jego zaangażowanie w ochronę przeciwpowodziową i bezpieczeństwo żeglugi. Radny Miasta Stanisław Kaup zaznaczył wartość nowej przeprawy kolejowej dla Szczecina i jego mieszkańców.
Nadanie mostowi imienia dr. inż. Andrzeja Krefta jest inicjatywą społeczną, której przewodził Pan Zbigniew Antonowicz.
„Doktor Andrzej Kreft był nie tylko wybitnym specjalistą z zakresu gospodarki wodnej, ale również człowiekiem oddanym rodzinie, pracy i społeczności, z którą był związany przez całe życie. Jego śmierć w marcu 2021 roku była stratą nie tylko dla nas, którzy Go znaliśmy, ale także dla całego środowiska naukowego i gospodarczego. Na swojej macierzystej uczelni, dr Kreft prowadził badania i prace aplikacyjne. Angażował się także w integrację studentów z pracownikami naukowymi, organizując liczne obozy naukowe i inicjatywy edukacyjne. Wychował wiele pokoleń inżynierów budownictwa wodnego. Jego wkład w poprawę ochrony przeciwpowodziowej na rzece Odrze, współpraca z instytucjami zarówno w Polsce, jak i za granicą oraz innowacyjne podejście do zarządzania zasobami wodnymi - są godne podziwu. Ten wybitny człowiek, który przez wiele lat był Dyrektorem RZGW w Szczecinie, naszym Dyrektorem, Nauczycielem i Przyjacielem, zawsze kierował się ważnymi również dla nas wartościami, takimi jak pasja do nauki, oddanie społeczności, czy niezłomna determinacja w dążeniu do celu. Nadanie Jego imienia nowemu mostowi kolejowemu na rzece Regalicy to nasz obowiązek by upamiętnić osobę, w moim przekonaniu najbardziej zasłużoną dla gospodarki wodnej w naszym regionie – powiedział Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie Michał Durka.
Odsłonięcie pamiątkowej tablicy połączyło gości z wielu kręgów związanych z infrastrukturą i gospodarką wodną: przedstawicieli Urzędu Morskiego w Szczecinie, Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie i licznie zgromadzonych byłych i obecnych pracowników szczecińskich Wód Polskich
Wzruszeń i wspomnień wszystkim zgromadzonym dostarczyło przemówienie siostry dr. inż. Krefta, Pani Marii Danuty Kordykiewicz.
Tablicę odsłoniła Pani Anna Kreft, żona dr. inż. Andrzeja Krefta i Michał Durka, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Doktora inżyniera Andrzeja Krefta można z całą pewnością określić jako Inicjatora i Patrona wybudowanego mostu. Nadanie Jego imienia nowo powstałemu mostowi jest zwieńczeniem i uhonorowaniem zasług dla ochrony przeciwpowodziowej i bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej w regionie Dolnej Odry.
Nowy most na Regalicy w Podjuchach
Przebudowa mostu na Regalicy w Szczecinie-Podjuchach zostało zrealizowane w ramach POPDOW (Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły). Zadanie obejmowało budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieniło się – most stanowi przeprawę linii kolejowej przez rzekę Regalicę. Prześwit nowego mostu wynosi 6,20 m powyżej WWŻ. Podnoszone przęsło mostu kolejowego na rzece Regalicy, stanowiące ruchomy element mostu, jest objęte ochroną konserwatorską.
Celem inwestycji było zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Wartość kontraktu wyniosła 282 mln złotych netto. Inwestycja była prowadzona w formule „buduj” i sfinansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.
Cele szczegółowe, jakie zostały osiągnięte w wyniku realizacji inwestycji to:
- Poprawa efektywności i sprawności towarowych przewozów żeglugą śródlądową do portów bazowych Szczecin i Świnoujście, głównie na skutek skrócenia czasu oczekiwania barek na żeglugę pod mostem i zmniejszenie zużycia energii.
- Poprawa przepustowość sieci, bezpieczeństwa ruchu, efektywności i sprawności kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny (linia nadodrzańska położona w granicach województw dolnośląskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze Zakładów Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu, w Zielonej Górze i w Szczecinie), poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.
- Ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport zaplecza portu Szczecin, dzięki ograniczeniu zużycia energii, a za tym zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.
- Zadanie realizowane w ramach POPDOW doprowadziło do poprawy ochrony przeciwpowodziowej (powodzie zatorowe) w wyniku umożliwienia niezakłóconej pracy lodołamaczy na całym odcinku dolnej Odry oraz wzmocnienia zdolności instytucjonalnych administracji publicznej do bardziej skutecznego ograniczania skutków powodzi.
Wartość Kontraktu wyniosła 347 652 466,74 zł, w tym część mostowa: 182 648 454,37 zł (Projekt ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły), część infrastrukturalna (PKP) - 165 004 012,37 mln zł. Dofinansowanie UE – Instrument „Łącząc Europę” (CEF): 7 104 962 euro.