W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polsko-Niemiecka Współpraca na granicznym odcinku rzeki Odry

16.12.2024

Gotowość do sezonu zimowego 2024/2025 zgłoszona...

Uczestnicy narady w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy na granicznym odcinku rzeki Odry

W dniu 10 grudnia 2024 roku przedstawiciele PGW Wody Polskie RZGW w Szczecinie oraz niemieckiego Urzędu Dróg Wodnych i Żeglugi Odry i Haweli w Eberswalde uczestniczyli w  cyklicznej naradzie administracyjnej, tzw. „zimowej”, która odbyła się na terenie nowej bazy dla lodołamaczy w Szczecinie. W trakcie spotkania obie strony uczestniczyły w rejsie technologicznym lodołamacza Ocelot, który w roku 2021 włączono do floty polskiej. Uczestnicy narady zapoznali się z jego funkcjonalnością i rozwiązaniami technologicznymi oraz inwestycjami zrealizowanymi przez stronę polską na drogach wodnych prowadzonymi dla poprawy skuteczności akcji lodołamania. Miejscem postojowym dla żeglugi i szczecińskich lodołamaczy jest nowy, oddany w tym roku most kolejowy na rzece Regalicy, któremu nadano imię dr inż. Andrzeja Krefta.

Uczestnicy narady w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy na granicznym odcinku rzeki Odry (fot. Wody Polskie)

Obie administracje dróg wodnych potwierdziły gotowość do sezonu zimowego. Współpraca w zakresie wymiany informacji i koordynacji działań lodołamaczy przebiegać będzie wg. wcześniejszych i wspólnie wypracowanych i sprawdzonych już zasad. W gotowość do akcji lodołamania postawionych zostało 7 z 8 lodołamaczy polskich i 6 z 7 jednostek niemieckich. Każda ze stron zabezpieczyła po 1 jednostce rezerwowej.

W trakcie obrad omówiono przygotowania do akcji lodołamania 2024/2025 na dolnym i granicznym odcinku rzeki Odry. Podsumowano tegoroczny sezon nawigacyjny oraz omówiono wszelkie obecne i przyszłe kwestie dotyczące współpracy polsko-niemieckiej na administrowanych wodach. Wśród tematów narady poruszono, m.in. kwestie połączenia polskich i niemieckich dróg wodnych w kontekście funkcjonowania w przyszłości wschodniej śluzy żeglugowej w miejscowości Hohensaaten w Niemczech. Omówiono budowę nowego odrzańskiego mostu drogowego w Kostrzynie nad Odrą. Temat szczególny dotyczył ograniczeń związanych z trwającym procesem usuwania niewybuchów w skośnicy Schwedt - kanał łączący kanał HFW z rzeką Odrą, znajdujący się na terenie Niemiec. Obrady i dyskusje zakończono podsumowaniem i wymianą doświadczeń w zakresie utrzymania szlaku żeglownego na Odrze granicznej.

   

Wymiana doświadczeń na pokładzie lodołamacza „OCELOT” – baza postojowa floty (fot. Wody Polskie)

W podsumowaniu tegorocznego sezonu żeglugowego stwierdzono, że na Odrze nie wystąpiły dotychczas spowodowane przez zalodzenie ograniczenia dla żeglugi. Zalodzenie wystąpiło jedynie w styczniu br. tylko na rzece Warcie. Omówione zostały też utrudnienia dla żeglugi jakie powstały w związku z wezbraniem wiosennym oraz wrześniową powodzią na Odrze, która nastąpiła po okresie letnim cechującym się niższymi głębokościami tranzytowymi na szlaku żeglownym.

                  

                 Widok na Szczecińską Wenecję – z pokładu lodołamacza „OCELOT” (fot. Wody Polskie)

Materiały fotograficzne z zasobów PGW Wody Polskie RZGW w Szczecinie

{"register":{"columns":[]}}