W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat ws. ścieków bytowych odprowadzanych do Kanału Żerańskiego

15.12.2023

Komunikat RZGW w Warszawie

Pozwolenie wodnoprawne to decyzja administracyjna, która upoważnia m.in. do prowadzenia usług wodnych i wykonywania urządzeń wodnych. Katalog działań wymagających uzyskania pozwolenia wodnoprawnego znajduje się w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. Pozwolenia wodnoprawne gromadzone są w Systemie Informacyjnym Gospodarowania Wodami, do których udostępniania właściwy jest regionalny zarząd gospodarki wodnej, zgodnie z art. 240 ust. 3 pkt 28 ustawy Prawo wodne.

Pozwolenie wodnoprawne nie rodzi praw do nieruchomości i urządzeń wodnych koniecznych do jego realizacji oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich przysługujących wobec tych nieruchomości i urządzeń (art. 393 ust. 4 ww. ustawy) oraz wydawane jest przed uzyskaniem pozwolenia na budowę. 

Do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego potrzebny jest operat wodnoprawny, który określa cel i zakres korzystania, warunki wykonania uprawnienia oraz obowiązki związane z ochroną środowiska, interesu ludności oraz gospodarki. 

Decyzja udzielająca pozwolenia wodnoprawnego kierowana jest do stron postępowania, a jej treść nie jest podawana do publicznej wiadomości. Odnosząc się do postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie wylotu oraz wprowadzenia oczyszczonych ścieków bytowych do Kanału Żerańskiego informujemy, iż Organ prowadzący postępowanie podał do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania przez zamieszczenie w dniu 30.01.2023 r. informacji na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Wód Polskich oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości tj. przekazał informację o wszczęciu postępowania do Urzędu Dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy pismem z dnia 26.01.2023.

W toku ww. postępowania administracyjnego strony nie wniosły żadnych uwag ani wniosków.

W pozwoleniu ustalono dopuszczalną ilość ścieków wprowadzanych do wód Kanału Żerańskiego oraz dopuszczalne wartości substancji zanieczyszczających w ściekach wprowadzanych do odbiornika, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych i roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1311).

Ustalone dopuszczalne wartości substancji zanieczyszczających w ściekach wprowadzanych do wód Kanału Żerańskiego to najbardziej restrykcyjne wartości wskaźników, jakie określa ww. rozporządzenie — z uwagi na to, że oczyszczalnia położona jest w aglomeracji warszawskiej.

W toku postępowania, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, nie stwierdzono naruszeń warunków określonych w art. 396 ust 1 ustawy Prawo wodne, w związku z tym, pozwoleń wodnoprawnych udzielono zgodnie z wnioskiem. Warunki nałożone przedmiotową decyzją wynikają z przedłożonych materiałów i są zgodne z przepisami prawa.

Wnioskodawca wykazał, że projektowana oczyszczalnia jest obiektem o technologii, która gwarantuje usuwanie w znacznym zakresie substancji organicznych i zawiesin, także redukcję zawartości związków biogennych, tzn. azotu i fosforu. Technologie te pozwalają na osiąganie efektów oczyszczania wymaganych przez obowiązujące przepisy prawne. Z tego powodu nie przewiduje się pogorszenia jakości wód w Kanale Żerańskim, ani żadnych negatywnych skutków zamierzonego korzystania z wód.

Nie znaleziono podstaw do odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego w przedmiotowym przypadku.

Przypominamy, że pozwolenie wodnoprawne nie może naruszać:

1) ustaleń planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, z wyłączeniem okoliczności, o których mowa w art. 66;

2) ustaleń planów ochrony i planów zadań ochronnych dla obszarów chronionych;

3) ustaleń planu zarządzania ryzykiem powodziowym;

4) ustaleń planu przeciwdziałania skutkom suszy;

5) ustaleń programu ochrony wód morskich;

6) ustaleń krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych;

7) ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;

8) wymagań ochrony zdrowia ludzi, środowiska, ochrony przyrody i dóbr kultury wpisanych do rejestru zabytków oraz wynikających z przepisów ustawy, oraz przepisów odrębnych zgodnie z art. 396 ustawy Prawo wodne.

Natomiast zgodnie z art. 399 ust. 1 pkt 1) ustawy Prawo wodne wydania pozwolenia wodnoprawnego odmawia się, jeżeli projektowany sposób korzystania z wód narusza ustalenia dokumentów, o których mowa w art. 396 ust. 1 pkt 1-7, lub nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 396 ust. 1 pkt 8.

{"register":{"columns":[]}}