Rozpoczynamy pogotowie zimowe na Zbiorniku Włocławskim
Lodołamacze Wód Polskich stacjonujące w porcie we Włocławku są gotowe do akcji! 1 grudnia rozpoczynają dyżur lodowy w sezonie 2024/2025. Do końca marca osiem statków będzie zapewniać zimową osłonę przeciwpowodziową w rejonie Zbiornika Włocławskiego.
We Włocławku stacjonuje 8 lodołamaczy, w tym sześć jednostek podstawowych — Orkan, Sokół, Lew, Gepard, Bawół i Niedźwiedź oraz dwie jednostki rezerwowe — Jaguar i Mors. Do pracy w rejonie jazu Stopnia Wodnego we Włocławku wyznaczono 2 lodołamacze, kolejne dwa tzw. czołowe do wyłamywania rynny w pokrywie lodowej oraz dwa tzw. lodołamacze liniowe do utrzymywania drożności wyłamanej rynny. W zależności od sytuacji lodowej na zbiorniku przy lodołamaniu mogą zostać w każdej chwili skierowane dwa dodatkowe lodołamacze będące w rezerwie. Wszystkie jednostki oraz wszystkie obiekty Stopnia Wodnego we Włocławku są sprawne technicznie i przygotowane do prowadzenia akcji lodołamania. Dyżur lodowy pełnimy od 01.12.2024 r. do 30.03.2025 r.
Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Zbiornika Wodnego Włocławek
Niezwykle istotne znaczenie dla bezpieczeństwa powodziowego gmin położonych w sąsiedztwie Wisły ma remont budowli hydrotechnicznych. Odpowiedni stan techniczny budowli zwiększa bezpieczeństwo ludności mieszkającej w sąsiedztwie wałów przeciwpowodziowych.
W celu zabezpieczenia terenów położonych w sąsiedztwie Zbiornika Włocławskiego przeprowadziliśmy konserwację wałów przeciwpowodziowych, zapory czołowej i zapór bocznych. Wyremontowaliśmy konstrukcję żelbetonową brzegu basenu i systemu odwadniającego pompownię Modzerowo, która wchodzi w skład zespołu budowli hydrotechnicznych stopnia wodnego we Włocławku. Obiekt odwadnia tereny położone pomiędzy zaporą boczną i drogą krajową nr 62.
Obecnie prowadzimy prace remontowe na progu podpiętrzającym dolne stanowisko Stopnia Wodnego we Włocławku, polegającego na zabezpieczeniu progu przed postępującą erozją.
W kwietniu 2024 roku zakończyliśmy bagrowanie na Zbiorniku Włocławskim w rejonie Płocka. Prace przeprowadzono w dwóch kluczowych lokalizacjach, z których usunięto łącznie ok. 10 tys. m3 urobku. Roboty udrożnieniowe umożliwiają przepłynięcie lodołamaczy na wysokości Płocka i w efekcie ochronę mieszkańców przed zimowymi powodziami zatorowymi.
Więcej informacji o przeprowadzonych pracach oraz o działaniach dla bezpieczeństwa mieszkańców Płocka i dorzecza Wisły: Stop powodzi! Realizujemy prace dla bezpieczeństwa mieszkańców Płocka - Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Portal Gov.pl
Specyfika lodołamania
Lodołamanie w rejonie Stopnia Wodnego Włocławek przeprowadzamy, by ułatwić spływ kry i lodu z Wisły powyżej Zbiornika Włocławskiego i przeciwdziałać tworzeniu się na nim zatorów lodowych w okresie zimowym. Lodołamanie polega na wycięciu przez lodołamacze w pokrywie lodowej zbiornika rynny spływowej, sprowadzeniu kry w pobliże zapory i po jej pokruszeniu bezpieczny zrzut przez stopień. Lodołamacze pracują parami. Zapewnia to pomoc w przypadku utknięcia na przemiale lub zamknięcia w lodzie. Przeciętna prędkość lodołamania na rzece to 10-15 km na dobę. Akcja może być wstrzymana, kiedy występują negatywne warunki hydrologiczne lub meteorologiczne. Osłonę przeciwpowodziową w zimowym czasie wspiera też przegroda przeciwśryżowa w Popłacinie, która zatrzymuje śryż przed Zbiornikiem i przyspiesza powstawanie pokrywy lodowej, którą potem można łatwo skruszyć. Jej demontaż następuje po zaniku zjawisk lodowych.
Nowoczesna flota lodołamaczy – chroni zimą, służy latem
Wody Polskie posiadają flotę 26 lodołamaczy: 11 czołowych i 15 liniowych. Osiem lodołamaczy zbudowanych w stoczniach w Polsce – Ocelot, Tarpan, Puma, Manat, Narwal, Nerpa, Sokół i Orkan – to nowoczesne jednostki IV generacji doskonale przystosowane do warunków panujących w swoich miejscach operowania – Odrze Granicznej, Dolnej Wiśle i Zbiorniku Włocławskim. Zastąpiły one wysłużone statki, liczące kilkadziesiąt lat, wprowadzając prawdziwy jakościowy skok.
Zmodernizowana flota pozwala skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom, a także większy komfort załóg. Dzięki zastosowanej technologii lodołamacze są przyjazne środowisku — zużywają mniej paliwa i są energooszczędne. Wyróżniają się też wielofunkcyjnością — oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Do końca 2021 roku zakończyliśmy modernizację floty i wszystkie nowe lodołamacze weszły do służby. Dzięki ich pracy ponad 2 mln mieszkańców nadodrzańskich i nadwiślańskich miejscowości ma zapewnioną skuteczną ochronę przeciwpowodziową w czasie zimy.