W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdania gmin z realizacji KPOŚK za 2024 r. wraz z ankietą opracowaną na potrzeby VII aktualizacji programu

24.01.2025

Krajowy Program Oczyszczenia Ścieków Komunalnych

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, z późn. zm.) zwana dalej: ustawą Prawo wodne,  gminy na obszarze, których zostały uchwalone aglomeracje zobowiązane są do przedłożenia Wodom Polskim corocznie, nie później niż do dnia 28 lutego, sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK) za rok ubiegły.

W ramach ww. procesu sprawozdawczego zbierane będą także informacje na potrzeby sporządzenia VII aktualizacji KPOŚK. Ankieta ta zawiera zatem część dotyczącą sprawozdania za rok 2024 oraz część dotyczącą dalszych planów inwestycyjnych na terenie aglomeracji, które mają na celu wypełnienie warunków dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych.

Sprawozdawczością objęte są wszystkie aglomeracje ujęte w VI AKPOŚK (AKPOŚK 2020). Aglomeracje powinny przedstawić stan realizacji KPOŚK na dzień 31 grudnia 2024 r., uwzględniając obowiązującą uchwałę Rady Gminy wyznaczającą obszar i granice aglomeracji. Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy Prawo wodne wzór sprawozdania z realizacji KPOŚK za rok 2024 wraz z informacją o sposobie przekazania sprawozdania zamieszczono na stronie internetowej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej PGW WP pod adresem: https://wodypolskie.bip.gov.pl/kzgw/wzor-sprawozdania-z-realizacji-kposk-w-2024-r-wraz-z-vii-aktualizacja.html

Jednocześnie informujemy, że pod ww. adresem została opublikowana instrukcją wypełnienia ankiety.

Wypełnioną ankietę sprawozdawczą należy przekazać w wersji elektronicznej, podpisanej podpisem elektronicznym, poprzez skrzynkę: e-PUAP: /pgwwp-wa/SkrytkaESP oraz w edytowalnej wersji elektronicznej, na adres email: kposk.warszawa@wody.gov.pl w terminie do 28 lutego 2025 r.

Ankieta aglomeracyjna składa się z 5 arkuszy: „Aglomeracje”, „Oczyszczalnie”, „KP – końcowe punkty”, „Raport wypełnienia ankiety” oraz „Zestawienie szczegółowe błędów”. Z uwagi na zastosowane w niej rozwiązania w postaci m.in. autouzupełniania, należy ją wypełniać po kolei.

Ze względu na połączenie w jednej ankiecie wymogów art. 89 ust. 1 (przekazanie sprawozdania za 2024 rok) oraz art. 96a (aktualizacja krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych) ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, 1089, 1473) został wyznaczony jeden termin na nadesłanie ankiety – 28 lutego 2025 r.

{"register":{"columns":[]}}