Wrocławskie Wody Polskie w mediach społecznościowych – podsumowanie roku 2024
07.01.2025
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu aktywnie angażuje się w działania związane z szeroko pojmowaną gospodarką wodną. Od bieżących inwestycji oraz utrzymania i eksploatacji obiektów hydrotechnicznych, których celem jest zapobieganie powodziom i suszom, przez niezwykle istotne sprawy środowiskowe, edukację, rekreację wodną, na rozwoju żeglugi kończąc. O naszej działalności systematycznie piszemy na stronie internetowej, a także w mediach społecznościowych, w których funkcjonujemy od 2022 roku.
Najważniejszą zmianą w zakresie komunikacji w zeszłym roku było uruchomienie nowej strony internetowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na portalu gov.pl. To główny serwis polskiego rządu, umożliwiający szeroki dostęp do cyfrowych usług państwa. Jest on tworzony przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z administracją publiczną.
Nowa strona korzysta z najnowszych technologii zabezpieczających, co zapewnia skuteczną ochronę przed cyberprzestępczością. Witryna jest funkcjonalna, responsywna, oferuje łatwą w obsłudze i intuicyjną platformę do zarządzania treścią, co czyni ją bardziej przyjazną dla użytkowników. Choć strona internetowa wciąż pozostaje podstawowym zbiorem wiedzy o działalności naszej instytucji, nie mogliśmy pozostać bierni na potrzeby odbiorców, dla których social media stały się kluczowym źródłem wiedzy w internecie.
W minionym roku bardzo intensywnie komunikowaliśmy się z zainteresowanymi poprzez portale społecznościowe Facebook oraz X (dawny Twitter). To narzędzia, dzięki którym informowaliśmy odbiorców o sprawach bieżących w regionie. Było to szczególnie ważne w kontekście sytuacji powodziowej w Polsce południowo-zachodniej, która miała miejsce we wrześniu 2024 roku. W obliczu dynamicznie zmieniających się warunków pogodowych i zagrożenia dla ludzi oraz infrastruktury, szybki przepływ informacji był niezbędny zarówno dla mieszkańców, jak i służb odpowiedzialnych za działania kryzysowe.
Dzięki regularnym aktualizacjom na temat warunków hydrologiczno-meteorologicznych czy działań podejmowanych przez pracowników Wód Polskich, nasze kanały w mediach społecznościowych były wiarygodnym źródłem informacji z pierwszej ręki. To z kolei pomogło ograniczać dezinformację, która w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia może stanowić poważne niebezpieczeństwo.
W dalszych miesiącach komunikowaliśmy o zakończonych, wciąż prowadzonych oraz planowanych zadaniach na terenach dotkniętych przez powódź. Priorytetem były interwencyjne naprawy i zabezpieczenie uszkodzeń przed dalszą degradacją. Głównym celem prowadzonych działań było bezpieczeństwo mieszkańców. RZGW we Wrocławiu do końca grudnia 2024 zrealizował 187 zadań o wartości ponad 72 mln zł na obszarze trzech województw – dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego.
Serwis Facebook pozostaje najpopularniejszym medium społecznościowym w Polsce, z którego użytkownicy najchętniej korzystają również przy wyszukiwaniu informacji. W 2024 roku profil Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu został odwiedzony 530 tys. razy. Opublikowaliśmy 517 wpisów, które wygenerowały niemal 21 tys. interakcji, czyli polubień, udostępnień oraz komentarzy.
Konto obserwuje 6 120 osób czynnie śledzących publikowane posty. Przeważająca grupa wiekowa wśród obserwujących to osoby w wieku 35-44 lat, z których 60,5% stanowią kobiety, a 39,5% mężczyźni.
Nasze wpisy w zdecydowanej większości czytają wrocławianie, na pozostałych miejscach znajdują się mieszkańcy Nysy, Brzegu, Warszawy, Jeleniej Góry, Oławy, Opola oraz Legnicy.
X (twitter)
X to platforma społecznościowa, która pozwala na szybkie publikowanie tekstów o długości do 280 znaków. Jest jednym z najszybciej rozwijających się portali, zbiorem aktualnych informacji dla szerokiego grona odbiorców.
W 2024 roku na profilu wrocławskich Wód Polskich ukazało się 736 wpisów i odpowiedzi, które wyświetlono łącznie ponad 3,1 mln razy. Konto zyskało 5 608 nowych obserwujących na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.