Dwa przypadki z finałem w serwisie tachografów
09.02.2023
Gdy inspektorzy podczas kontroli drogowej nabiorą podejrzeń co do nieprawidłowości w zakresie instalacji tachografu, ciężarówka może zostać poddana wnikliwemu sprawdzeniu w uprawnionym serwisie. W odstępie kilku dni zatrzymano przewozy realizowane przez przewoźników tureckich, którzy „doposażyli” swoje jednostki w nielegalne rozwiązania umożliwiające manipulowanie faktycznymi zapisami czasu pracy kierowców i prowadzenie rejestracji fikcyjnego odpoczynku w trakcie jazdy. W serwisie w każdym z przypadków potwierdzono nielegalne ingerencje w instalacjach tachografów oraz doprowadzono urządzenia do stanu wymaganego przepisami prawa.
Patrole podlaskiego ITD typując do rutynowych kontroli dokonały zatrzymań ciągników siodłowych z podpiętymi naczepami w ciągu dróg krajowych (S8 w m.Jeżewo oraz DK19 w m.Białystok). W jednym przypadku wykonywany był przewóz świeżych owoców na trasie z Bułgarii do Litwy, w kolejnym półproduktów kaletniczych z Turcji do Rosji. Wiedza i umiejętności praktyczne inspektorów pozwoliły na prawidłowe rozpoznanie stanu faktycznego odnośnie nielegalnego zmanipulowania instalacji tachografu w każdym z przypadków. Ciężarówki doprowadzono do serwisu tachografów w celu potwierdzenia ustaleń przez uprawnionego serwisanta.
W obydwu czujnikach ruchu stanowiących element składowy instalacji tachografu stwierdzone zostały niedozwolone modyfikacje i przeróbki dyskwalifikujące system rejestracji czasu pracy kierowców w legalnym użytkowaniu. W pierwszym z przypadków czujnik ruchu został przerobiony tak, aby był podatny na silne pole magnetyczne zakłócające rzeczywiste parametry.
W drugim - pod deską rozdzielczą wpięty w instalację elektryczną pojazdu był wyłącznik IMS (drugiego niezależnego sygnału prędkości), a wnętrze sparowanego czujnika ruchu zostało z niego wyjęte i ukryte w lewym słupku kabiny. Do obudowy czujnika ruchu opisanej unikalnym numerem seryjnym, wprowadzono inny element nie ujawniony/sparowany z tachografem. Dodatkowo stwierdzono upływ terminu ważności badań okresowych zainstalowanego tachografu.
Zastosowane manipulacje umożliwiały kierowcom rejestrowanie fikcyjnych odpoczynków w trakcie jazdy (zmiany faktycznych wskazań tachografu oraz drogomierza). W bieżącym dziennym czasie prowadzenia pojazdu nie stwierdzono korzystania przez kontrolowanych kierowców z możliwości manipulowania zapisami czasu pracy.
Na koszt kontrolowanych przedsiębiorców instalacje tachografów zostały naprawione do stanu wymaganego przepisami oraz wykonano sprawdzenia legalizacyjne.
W stosunku do przewoźników wszczęto postępowania administracyjne o nałożenie kar pieniężnych odpowiednio w wymiarze 10 tys. zł i 11 tys. zł, na poczet których zabezpieczono stosowne kaucje.
Kierowców przekazano funkcjonariuszom policji do dalszych czynności w związku z uzasadnionym podejrzeniem popełnienia przestępstwa.