W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dwa przypadki z finałem w serwisie tachografów

09.02.2023

Zdemontowane urządzenia elektroniczne z kabiny kierowacy

Gdy inspektorzy podczas kontroli drogowej nabiorą podejrzeń co do nieprawidłowości w zakresie instalacji tachografu, ciężarówka może zostać poddana wnikliwemu sprawdzeniu w uprawnionym serwisie. W odstępie kilku dni zatrzymano przewozy realizowane przez przewoźników tureckich, którzy „doposażyli” swoje jednostki w nielegalne rozwiązania umożliwiające manipulowanie faktycznymi zapisami czasu pracy kierowców i prowadzenie rejestracji fikcyjnego odpoczynku w trakcie jazdy. W serwisie w każdym z przypadków potwierdzono nielegalne ingerencje w instalacjach tachografów oraz doprowadzono urządzenia do stanu wymaganego przepisami prawa.

Patrole podlaskiego ITD typując do rutynowych kontroli dokonały zatrzymań ciągników siodłowych z podpiętymi naczepami w ciągu dróg krajowych (S8 w m.Jeżewo oraz DK19 w m.Białystok). W jednym przypadku wykonywany był przewóz świeżych owoców na trasie z Bułgarii do Litwy, w kolejnym półproduktów kaletniczych z Turcji do Rosji. Wiedza i umiejętności praktyczne inspektorów pozwoliły na prawidłowe rozpoznanie stanu faktycznego odnośnie nielegalnego zmanipulowania instalacji tachografu w każdym z przypadków. Ciężarówki  doprowadzono do serwisu tachografów w celu potwierdzenia ustaleń przez uprawnionego serwisanta.

W obydwu czujnikach ruchu stanowiących element składowy instalacji tachografu stwierdzone zostały niedozwolone modyfikacje i przeróbki dyskwalifikujące system rejestracji czasu pracy kierowców w legalnym użytkowaniu. W pierwszym z przypadków czujnik ruchu został przerobiony tak, aby był podatny na silne pole magnetyczne zakłócające rzeczywiste parametry.
W drugim - pod deską rozdzielczą wpięty w instalację elektryczną pojazdu był wyłącznik IMS (drugiego niezależnego sygnału prędkości), a wnętrze sparowanego czujnika ruchu zostało z niego wyjęte i ukryte w lewym słupku kabiny.  Do obudowy czujnika ruchu opisanej unikalnym numerem seryjnym, wprowadzono inny element nie ujawniony/sparowany z tachografem. Dodatkowo stwierdzono upływ terminu ważności badań okresowych zainstalowanego tachografu.

Zastosowane manipulacje umożliwiały kierowcom rejestrowanie fikcyjnych odpoczynków w trakcie jazdy (zmiany faktycznych wskazań tachografu oraz drogomierza). W bieżącym dziennym czasie prowadzenia pojazdu nie stwierdzono korzystania przez kontrolowanych kierowców z możliwości manipulowania zapisami czasu pracy.
Na koszt kontrolowanych przedsiębiorców instalacje tachografów zostały naprawione do stanu wymaganego przepisami oraz wykonano sprawdzenia legalizacyjne.
W stosunku do przewoźników wszczęto postępowania administracyjne o nałożenie kar pieniężnych odpowiednio w wymiarze 10 tys. zł i 11 tys. zł, na poczet których zabezpieczono stosowne kaucje.
Kierowców przekazano funkcjonariuszom policji do dalszych czynności w związku z uzasadnionym podejrzeniem popełnienia przestępstwa.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}