W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kierowca z własnymi regułami

25.10.2024

Miejsce przeprowadzenia kontroli

Rutynowe kontrole na międzynarodowym szlaku transportowym ujawniły przypadek przewoźnika tureckiego poruszającego się na trasie Turcja – Polska z przyzwyczajeniami kierującego odbiegającymi znacznie od obowiązujących norm. Doświadczony inspektor dokonujący analizy zapisów czasu pracy nie przypominał sobie tak dużych nieprawidłowości w jego dotychczasowej działalności kontrolnej. Takie działania kierowcy zawodowego są nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji, ale przede wszystkim stanowią zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu.

W piątkowy poranek (25.10) na drodze krajowej nr 19 na rogatkach Białegostoku inspektorzy WITD w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd członowy przewoźnika tureckiego wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy 20 ton orzechów laskowych z Turcji do Polski.

Kontroli i analizie szczegółowej poddano uzyskane zapisy czasu pracy prowadzącego zestaw obywatela Turcji. Okazało się, że w sprawdzanym okresie kierowca rażąco i wielokrotnie nie stosował się do obowiązujących przepisów. Jeśli kierował to według własnych reguł. Stwierdzono nieprawidłowość polegającą na bardzo intensywnych 3-4 dniowych cyklach kierowania, gdzie jazda dzienna ze względu na brak odpoczynków dziennych wynosiła odpowiednio 41h, 20h, 27h czy 17h. Łącznie wymagane odpoczynki dzienne kierowca skrócił aż 12 razy, a dziewięciokrotnie przekraczał wymiar normy dotyczącej maksymalnego czasu prowadzenia bez przerwy. Obsługa tachografu przez kontrolowanego także pozostawiała wiele do życzenia, gdyż sześciokrotnie prowadził bez rejestrowania swojej aktywności na karcie kierowcy pokonując w sumie 1212 km, deklarując przy tym odpoczynki wpisane ręcznie. Ponadto kierowca notorycznie nie wprowadzał danych na kartę kierowcy. Fakt, iż ponad trzydziestokrotnie nie wprowadził symboli rozpoczęcia lub zakończenia pracy dodatkowo potwierdza skalę nieprawidłowości.

Wobec przewoźnika tureckiego wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą z ograniczeniem ustawowym w wymiarze 12 000zł, przy łącznej taryfikacji aż 30 naruszeń na kwotę 68100 zł. Kaucja na poczet kary została opłacona na miejscu.

W związku 48 naruszeniami z tytułu nie stosowania się do norm czasu pracy na kwotę łączną 28100zł  kontrolowany odmówił przyjęcia 48 mandatów karnych. Sprawę przekazano przybyłym na miejsce funkcjonariuszom Policji w celu skierowania do sądu wniosku o ukaranie.

Zatrzymano także dowód rejestracyjny ciągnika siodłowego za zużyte tarcze hamulcowe i urwany pierwszy stopień kabiny.

Przed kontynuowaniem jazdy nakazano kontrolowanemu odebranie min. 9 h odpoczynku dobowego.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}