Kosztowne manipulacje cudzymi kartami kierowców
12.09.2022
Od czasu wejścia w życie piątego pakietu sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi przewóz drogowy realizowany na terytorium Wspólnoty przez przewoźników z siedzibą w Federacji Rosyjskiej zdarza się niezwykle rzadko. Może on być realizowany m.in. po uzyskaniu stosownego zezwolenia wydanego przez kraj przyjmujący. W dniu 12.09.2022 w Budzisku stosowne zezwolenia, wydane przez upoważniony organ niemiecki, przedłożyli do kontroli kierowcy dwóch pojazdów należących do spółki z siedzibą w Obwodzie Kaliningradzkim. Pojazdy poruszały się w stanie niezaładowanym w celu podjęcia ładunku leków w Niemczech.
O ile nie zostało zakwestionowane prawo do realizacji przewozu, to jednak szczegółowa analiza uzyskanej do kontroli dokumentacji oraz zapisów w tachografach doprowadziła do ujawnienia, iż każdy z kierowców przed opuszczeniem Federacji Rosyjskiej posługiwał się cudzą kartą kierowcy na dystansie ponad 100 km. Okoliczność tę tłumaczyli chęcią „zaoszczędzenia” dopuszczalnych limitów czasu pracy kierowców w celu ograniczenia postojów na terytorium Unii Europejskiej.
Dodatkowo jeden z pojazdów został wyposażony w zbiorniki paliwa o pojemości przekraczającej dopuszczalne normy określone w umowie ADR.
W związku z ujawnionymi naruszeniami na kierowców nałożono mandaty karne w łącznej kwocie 5000zł. Ponadto zobowiązano ich do uiszczenia kaucji na poczet przewidywanych kar pieniężnych wobec podmiotu wykonującego przewóz w wysokości 8000zł. Z uwagi na niemożność uiszczenia części należności podczas kontroli jeden z pojazdów został usunięty na parking strzeżony na koszt przewoźnika do czasu uregulowania zobowiązań.