W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Utrata prawa jazdy po manipulowaniu zapisami

28.12.2022

Stan tarczy hamulcowej naczepy

Rutynowa kontrola drogowa 40 tonowego zestawu z ładunkiem nabiału ujawniła ingerencję kierowcy w pracę tachografu podczas bieżącego okresu rozliczeniowego czasu pracy. Inspektorzy podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykryli nierejestrowanie rzeczywistych aktywności kierującego poprzez korzystanie z niedozwolonego oprogramowania powodującego podrabianie danych rejestrowanych przez tachograf.

W środę (28.12) w godzinach przedpołudniowych na drodze powiatowej w pobliżu miejscowości Mścichy zatrzymano do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą wykonujący krajowy transport nabiału na trasie Wysokie Mazowieckie – Gdynia. Uzyskane do kontroli dane pozwoliły inspektorom wykazać manipulowanie przez kierowcę w czasie poprzedzającym kontrolę zapisami faktycznych aktywności związanych z podjętym ładunkiem.

Zestaw poddano kontroli warsztatowej w serwisie tachografów, gdzie potwierdzono nielegalną modyfikację tachografu. Zastosowano tutaj nieuprawnione oprogramowanie naliczające wirtualne odpoczynki i przerwy pomimo jazdy, aktywowane wpisaniem specjalnego kodu PIN.

Dodatkowo stwierdzono usterkę niebezpieczną w układzie hamulcowym naczepy oraz uszkodzenie elementu zawieszenia w ciągniku, a ostatni odczyt karty kierowcy miał miejsce w maju bieżącego roku.
Zawodowy kierowca zaryzykował swoje uprawnienia zawodowe oraz bezpieczeństwo innych użytkowników dróg. Ze względu na zmianę przepisów, od 1 stycznia 2022 roku wspólnym mianownikiem takich manipulacji, oprócz kar pieniężnych, jest konieczność zatrzymania uprawnień na okres 3 miesięcy. Wydane pokwitowanie na zatrzymane prawo jazdy uprawniało do kierowania pojazdem tylko w okresie 24 godzin.

Fałszowanie, czy ukrywanie rzeczywistego czasu pracy jest nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu.
Kierowca zawodowy bez możliwości kierowania w okresie zatrzymanych uprawnień dotkliwie odczuje konsekwencje swoich niedozwolonych praktyk. Czas rozbratu z zawodem powinien skłonić do refleksji nie tylko kierującego, ale także pracodawcę.

W stosunku do tego drugiego zostało wszczęte stosowne postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną.

Kontrolowany kierowca odmówił przyjęcia mandatu karnego za manipulowanie zapisami swojej aktywności, skutkiem czego zostanie skierowany wniosek do sądu o ukaranie. Zatrzymano dowody rejestracyjne ciągnika i naczepy.

W związku z uzasadnionym podejrzeniem popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art.306a Kodeksu Karnego, kierującego ingerującego w prawidłowość pomiaru drogomierza przekazano funkcjonariuszom policji do dalszych czynności związanych z odpowiedzialnością karną.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}