W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znikający trzeci załogant

19.06.2024

W trakcie kontroli

Kolejna próba przewoźnika mołdawskiego ukrycia rzeczywistych aktywności kierowców została zweryfikowana przez podlaską inspekcję. Zatrzymany do kontroli autobus prowadziła załoga dwóch kierowców, z których jeden miał już wcześniej  w 2023 roku zatrzymane prawo jazdy na okres 3 miesięcy za jazdę bez zalogowanej w tachografie karty kierowcy na terytorium Polski. Bieżący przejazd także budził wiele zastrzeżeń.

W dniu 19 czerwca 2024 roku na drodze ekspresowej S61 w miejscowości Budzisko inspektorzy z WITD w Białymstoku o/Suwałki zatrzymali do rutynowej kontroli autobus należący do mołdawskiego przewoźnika, którym dwuosobowa załoga kierowców wykonywała międzynarodowy okazjonalny transport drogowy osób na trasie Mołdawia – Estonia – Mołdawia.

Pierwsze nieprawidłowości miały charakter administracyjny. Analiza okazanych do kontroli dokumentów wykazała, iż kierowcy nie wypełnili w sposób właściwy formularza podróży INTERBUS. Książka nie zawierała wymaganych informacji dotyczących prawidłowej liczby pasażerów oraz danych kierowców realizujących przejazd.

Jednak takie działanie nie było przypadkowe. Kolejne nieprawidłowości były wprost związane z bezpieczeństwem przewozu i ruchu drogowego. Dane cyfrowe pobrane z tachografu zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe potwierdziły, że kierowcy na trasie Mołdawia – Rumunia – Węgry – Słowacja – Polska – Litwa – Łotwa - Estonia  rejestrowali swoją aktywność także na karcie kierowcy należącej do nieobecnego właściciela kontrolowanej firmy w sytuacjach, kiedy w ich mniemaniu wykorzystali normy prowadzenia własne. Od chwili wyjazdu z Kiszyniowa do miejsca docelowego Tallin w okresie 15-17.06 zarejestrowano 2800 km, autobus poruszał się 57 godzin, a kierujący nie mieli żadnego odpoczynku. W drodze powrotnej Estonia – Łotwa – Litwa na dystansie ponad 1000 km i przez 23 godziny rozpoczęli od rejestrowania aktywności na trzeciej karcie, którą usunęli z tachografu tuż przed wjazdem na terytorium RP przed zalogowaniem własnych.

Takie działanie nie uchroniło od konsekwencji. W związku z ustaleniami kontroli wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną ograniczoną do 12000 złotych. Kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi na łączną kwotę 4000 złotych. Wszystkie należności zostały uregulowane na miejscu. Uzyskaną podczas kontroli trzecią kartę nieobecnego przewoźnika zatrzymano w związku z nieuprawnionym używaniem. Zostanie przekazana do odpowiednich organów nadzoru nad systemem tachografów cyfrowych.

Kierowcom zakazano dalszej jazdy do momentu wykonania właściwego odpoczynku dobowego.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}