Prekursory kategorii 2 i 3
Prekursorem narkotyków są chemikalia wykorzystywane głównie do zgodnej z prawem (legalnej) produkcji wielu różnych produktów, w tym leków, tworzyw sztucznych i kosmetyków. Substancje te mogą być również nielegalne stosowane w niezgodnych z prawem celach, takich jak produkcja narkotyków.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się ze stroną internetową:
Substancja sklasyfikowana oznacza każdą substancję wymienioną w wykazie substancji sklasyfikowanych, która może być wykorzystywana do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych, w tym mieszaniny i produkty naturalne zawierające takie substancje, z wyłączeniem mieszanin i produktów naturalnych, które zawierają substancje sklasyfikowane i które zostały wytworzone w taki sposób, że substancje sklasyfikowane nie mogą być łatwo wykorzystane lub odzyskane za pomocą łatwych do zastosowania lub ekonomicznie opłacalnych środków, produktów leczniczych określonych w dyrektywach 2001/83/WE oraz 2001/82/WE.
Wykaz substancji sklasyfikowanych
KATEGORIA 2
PODKATEGORIA 2A
Substancja | Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) | Kod NS | Nr CAS |
Bezwodnik octowy | 2915 24 00 | 108-24-7 | |
Czerwony fosfor | 2804 70 10 | 7723-14-0 |
Sole substancji wymienionych w tej kategorii w każdym przypadku, gdy ich istnienie jest możliwe.
PODKATEGORIA 2B
Substancja | Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) | Kod NS | Nr CAS |
Kwas fenylooctowy | 2916 34 00 | 103-82-2 | |
Kwas antranilowy | 2922 43 00 | 118-92-3 | |
Piperydyna | 2933 32 00 | 110-89-4 | |
Nadmanganian potasu | 2841 61 00 | 7722-64-7 |
Sole substancji wymienionych w tej kategorii w każdym przypadku, gdy ich istnienie jest możliwe.
KATEGORIA 3
Substancja | Nazewnictwo NS (jeśli odmienne) | Kod NS | Nr CAS |
Kwas chlorowodorowy Kwas siarkowy (VI) Toluen Eter etylu Aceton Keton metylowo-etylowy |
Chlorowodór Eter dietylowy Butanon |
2806 10 00 2807 00 00 2902 30 00 2909 11 00 2914 11 00 2914 12 00 |
7647-01-0 7664-93-9 108-88-3 60-29-7 67-64-1 78-93-3 |
Sole substancji wymienionych w tej kategorii, niebędące solami kwasu chlorowodorowego i kwasu siarkowego (VI), w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
Substancja niesklasyfikowana oznacza każdą substancję, która, chociaż nie została wymieniona w załączniku I, jest określona jako substancja wykorzystywana do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych.
Wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu substancji sklasyfikowanych
"Podmiot gospodarczy" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną zajmującą się wprowadzaniem do obrotu substancji sklasyfikowanych.
"Użytkownik" oznacza osobę fizyczną lub prawną, inną niż podmiot gospodarczy, która posiada substancję sklasyfikowaną i zajmuje się przetwarzaniem, przygotowywaniem preparatów, zużywaniem, magazynowaniem, przechowywaniem, obróbką, umieszczaniem w pojemnikach, przenoszeniem z jednego pojemnika do innego, mieszaniem, przekształcaniem lub jakimkolwiek innym wykorzystaniem substancji sklasyfikowanych.
"Wprowadzanie do obrotu" oznacza każdą, zarówno odpłatną jak i nieodpłatną dostawę substancji sklasyfikowanych w Unii, lub też składowanie, wytwarzanie, produkcję, przetwarzanie, handel, dystrybucję lub pośrednictwo w handlu tymi substancjami w celu dostawy w Unii.
Podmioty gospodarcze które chcą wprowadzić substancje sklasyfikowane w kategorii 2 do obrotu:
- wyznaczają funkcjonariusza odpowiedzialnego za handel substancjami sklasyfikowanymi,
- zgłaszają właściwym organom nazwisko i szczegóły kontaktowe tej osoby oraz natychmiast powiadamiają je o wszystkich kolejnych zmianach dotyczących tych informacji,
- są zarejestrowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
Funkcjonariusz:
- pilnuje, aby handel substancjami sklasyfikowanymi prowadzony przez podmiot gospodarczy odbywał się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem,
- jest upoważniony do reprezentowania podmiotu gospodarczego,
- jest upoważniony do podejmowania decyzji koniecznych do realizacji powyższych zadań.
Każdy zarejestrowany podmiot gospodarczy może dostarczać substancje sklasyfikowane w podkategorii 2A jedynie innym podmiotom gospodarczym lub użytkownikom, którzy są zarejestrowani i podpisali deklarację klienta.
Prezes Biura do spraw Substancji Chemicznych jest organem właściwym do realizacji zadań z zakresu dokonywania rejestracji, o której mowa w rozporządzeniu.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z informacjami ze strony:
Deklaracja klienta
Każdy podmiot gospodarczy mający siedzibę w Unii, który dostarcza klientowi substancje sklasyfikowane w kategorii 2 musi otrzymać od klienta deklarację:
- wykazującą konkretny sposób lub sposoby wykorzystania substancji sklasyfikowanych
- oddzielną dla każdej substancji sklasyfikowanej.
Jako alternatywę powyższej deklaracji w przypadku pojedynczych transakcji podmiot gospodarczy, który regularnie dostarcza klientowi substancje sklasyfikowane w kategorii 2, może przyjąć pojedynczą deklarację odnoszącą się do kilku transakcji dotyczących tej substancji sklasyfikowanej przez okres nie dłuższy niż jeden rok, przy założeniu, że podmiot gospodarczy jest przekonany o dopełnieniu następujących kryteriów:
- klient otrzymywał substancję od podmiotu gospodarczego co najmniej trzykrotnie w ciągu ostatnich 12 miesięcy;
- podmiot gospodarczy nie ma powodów, aby podejrzewać, że substancja zostanie użyta w nielegalnym celu;
- zamówione ilości odpowiadają zwykłemu zużyciu przez tego klienta.
Dokumentacja
Podmioty gospodarcze zapewniają, że wszystkie transakcje zmierzające do wprowadzenia substancji sklasyfikowanych w kategoriach 2 do obrotu są odpowiednio udokumentowane:
- dokumenty handlowe:
takie jak faktury, wykazy ładunków, dokumenty administracyjne, dokumenty przewozowe i inne dotyczące przewozu zawierają informacje pozwalające w jednoznaczny sposób zidentyfikować:
- nazwę substancji sklasyfikowanej w kategoriach 1 lub 2;
- ilość i wagę substancji sklasyfikowanej, a w przypadku mieszaniny lub produktu naturalnego ilość i wagę, jeżeli jest to możliwe, mieszaniny lub produktu naturalnego, jak również ilość i wagę lub procentową zawartość każdej substancji wymienionej w kategoriach 1 i 2, będącej składnikiem mieszaniny;
- nazwę i adres dostawcy, jednostki rozprowadzającej, odbiorcy końcowego i, o ile to możliwe, innych podmiotów gospodarczych biorących bezpośredni udział w transakcji.
- deklaracja klienta.
Podmioty gospodarcze przechowują taką szczegółową dokumentację prowadzonej działalności w takim zakresie, jaki jest niezbędny do przestrzegania zobowiązań wynikających z rozporządzenia.
Etykietowanie
Podmioty gospodarcze zapewniają, by na substancjach sklasyfikowanych w kategorii 2 umieszczano etykiety przed ich wprowadzeniem do obrotu. Etykieta musi zawierać nazwy substancji, według określeń zawartych w załączniku I. Dodatkowo podmioty gospodarcze mogą stosować swoje zwyczajowe etykiety.
Zwolnienia
Zobowiązania wyżej wskazane nie mają zastosowania w przypadku transakcji dotyczących substancji sklasyfikowanych w kategorii 2, w których ilości objęte transakcją nie przekraczają ilości określonych w rozporządzeniu przez okres jednego roku.
ZAŁĄCZNIK II
Substancja | Wartość progowa |
Bezwodnik octowy Nadmanganian potasu lub manganian (VII) potasu Kwas antranilowy i jego sole Kwas fenylooctowy I jego sole Piperydyna i jej sole Czerwony fosfor |
100 l 100 kg 1 kg 1 kg 0,5 kg 0,1 kg |
Niektóre akty wykonawcze i delegowane:
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1013 określono przepisy dotyczące:
- przyznawania licencji,
- dokonywania rejestracji podmiotów gospodarczych i użytkowników,
- umieszczania ich w europejskiej bazie danych o prekursorach narkotykowych,
- dostarczania przez podmioty gospodarcze informacji wymaganych do nadzorowania handlu,
- wydawania zezwoleń na wywóz,
- zezwoleń na przywóz w obszarze prekursorów narkotykowych.
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/1011:
- ustanowiono warunki przyznawania licencji i rejestracji;
- określono przypadki, w których licencja i rejestracja nie są wymagane;
- ustanowiono kryteria w celu wykazania legalnego/zgodnego z prawem celu transakcji oraz określenia uproszczonych procedur dotyczących powiadomień przed wywozem i zezwoleń na wywóz;
- określono informacje niezbędne do nadzorowania handlu;
- określono wymogi dotyczące informacji, które mają być przekazywane w odniesieniu do wdrażania działań w zakresie nadzoru handlu prekursorami narkotyków.
Głównym rozporządzeniem określającym zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi jest rozporządzenie (WE) nr 111/2005 określa zasady nadzorowania handlu niektórymi substancjami często wykorzystywanymi do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych tj. „prekursorami narkotyków” pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi w celu uniemożliwienia nielegalnego wykorzystywania takich substancji. Rozporządzenie ma zastosowanie do przywozu, wywozu i działań w zakresie pośrednictwa.
Tekst ma wyłącznie charakter poglądowy i nie jest wiążący, został przygotowany na podstawie wybranych obowiązujących aktów prawnych, weryfikacja obowiązków lub zgodności produktów/wyrobów powinna odbywać się na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939 ze zmianami)