Kąpielisko
Kąpielisko to wyznaczony uchwałą rady gminy wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych wykorzystywany przez dużą liczbę osób kapiących się. Kąpieliskiem nie jest: basen pływacki, basen uzdrowiskowy, zamknięty zbiornik wodny podlegający oczyszczaniu lub wykorzystywaniu w celach terapeutycznych, sztuczny, zamknięty zbiornik wodny oddzielony od wód powierzchniowych i podziemnych.
Formalności prawne w związku z utworzeniem kąpieliska wymagają:
- organizator kąpieliska jest obowiązany do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpielowy, w którym kąpielisko ma być otwarte, przekazać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk wydzielonego fragmentu wód powierzchniowych, na których planuje utworzyć kąpielisko
- wniosek powinien zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres organizatora;
- nazwę i adres lub lokalizację planowanego kąpieliska oraz opis granicy kąpieliska na aktualnej mapie topograficznej albo ortofotomapie lub wykaz współrzędnych punktów załamania granicy kąpieliska;
- wskazanie długości linii brzegowej kąpieliska;
- wskazanie przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających dziennie z kąpieliska;
- wskazanie terminów otwarcia i zamknięcia kąpieliska;
- opis infrastruktury kąpieliska, w tym urządzeń sanitarnych;
- wskazanie sposobu gospodarki odpadami;
- kopię zgłoszenia wodno prawnego wraz z zaświadczeniem o niezgłoszeniu sprzeciwu;
- informacje dotyczące planowanego kąpieliska:
a) aktualny profil wody w kąpielisku,
b) status kąpieliska w poprzednim sezonie kąpielowym (czynne, nieczynne) albo wzmianka, że wniosek dotyczy kąpieliska nowo utworzonego,
c) ocena jakości wody i klasyfikacja wody w kąpielisku w poprzednim sezonie kąpielowym, jeżeli wniosek dotyczy istniejącego kąpieliska,
d) udogodnienia i środki podjęte w celu promowania kąpieli, - zgodę właściciela wód oraz właściciela gruntu przylegającego do kąpieliska na utworzenie kąpieliska.
- wójt, burmistrz, prezydent miasta przygotowuje projekt uchwały który przedstawia Wodom
Polskim, właścicielowi wód oraz właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska i państwowemu powiatowemu lub państwowemu granicznemu inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku kąpieliska położonego na: terenie parku narodowego także dyrektorowi parku narodowego, polskich obszarach morskich także właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego, śródlądowej drodze wodnej – także właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej. najpóźniej do 28 lutego celem uzyskania opinii - rada gminy określa, w drodze uchwały, corocznie do dnia 20 maja wykaz kąpielisk na terenie gminy lub na polskich obszarach morskich przyległych do danej gminy
- wójt, burmistrz, prezydent miasta zobowiązany jest do prowadzenia i aktualizowania wykazu kąpielisk
- przed rozpoczęciem sezonu kąpieliskowego Główny Inspektorat Sanitarny przedstawia Komisji Europejskiej informacje o liczbie kąpielisk
- w porozumieniu z powiatowym inspektorem sanitarnym ustalany jest harmonogram poboru próbek wody (badanie wody przed otwarciem kąpieliska następuje nie wcześniej niż na 10 dni przed rozpoczęciem sezonu, częstotliwość badań to 4 próbki w przeciągu całego sezonu lecz przerwa pomiędzy nimi nie może być dłuższa niż miesiąc)
- zarządca kąpieliska jest zobowiązany do jego oznakowania
- prowadzone są kontrole wewnętrzne i urzędowe kąpieliska
- Główny Inspektorat Sanitarny prowadzi Serwis kąpieliskowy zawierający informacje o wszystkich kąpieliskach na terenie całego kraju
- po zakończeniu sezonu kąpieliskowego Główny Inspektorat Sanitarny przekazuje sprawozdanie o jakości wody w kąpieliskach do Komisji Europejskiej