Ocena dostosowania mebli do zasad ergonomii w szkołach podstawowych
18.11.2024
W ramach sprawowanego urzędowego nadzoru przeprowadzono w październiku 2024 r. ocenę dostosowania mebli edukacyjnych – krzeseł i ławek/stolików do zasad ergonomii w 20 szkołach podstawowych w 121 oddziałach (klasy IV – VII). W sumie oceniono 1631 stanowisk pracy i nauki uczniów.
Ocenę dostosowania mebli edukacyjnych do zasad ergonomii przeprowadzona w zakresie:
- dostosowania krzeseł i stołów do warunków antropometrycznych,
- prawidłowego zestawienia mebli,
- prawidłowego oznakowania mebli,
- prawidłowego stanu sanitarno – technicznego,
- posiadania wymaganych atestów i certyfikatów.
Wyniki pomiarów odniesiono do zaleceń higienicznych dotyczących organizacji stanowiska pracy ucznia oraz normy PN-EN 1729-1 MEBLE Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych.
- Dostosowanie krzeseł i stołów do warunków antropometrycznych:
Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, iż z mebli ergonomicznie niedostosowanych do wysokości ciała korzystało 277 uczniów (17%).
- Prawidłowe zestawienie oraz oznakowanie mebli:
Prawidłowe zestawienie krzeseł i ławek/stolików szkolnych stwierdzono w 1418 przypadkach. Nieprawidłowości odnotowano na 213 stanowiskach (13%). Ponadto na 38 stanowiskach (ok. 2%) stwierdzono nieprawidłowe oznakowanie mebli edukacyjnych.
- Stan sanitarno techniczny.
Wszystkie oceniane zestawy mebli były w dobrym stanie sanitarno technicznym.
Najsłabiej pod względem dostosowania mebli do warunków antropometrycznych uczniów ocenione zostały klasy IV szkół podstawowych – 33% dzieci korzystało z mebli niedostosowanych do zasad ergonomii.
Na uwagę zasługuje również fakt, iż pomimo zapewnienia w klasach mebli o właściwych rozmiarach dzieci nie zawsze zajmowały stanowisko odpowiednie dla nich pod względem ergonomii. Placówki, w których stwierdzono nieprawidłowości podjęły działania naprawcze, ponadto w związku ze stwierdzonymi uchybieniami oraz ze względu na dbałość o zdrowie uczniów podjęte zostały działania w zakresie promocji zdrowia.