Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” w roku przedszkolnym 2021/2022
19.08.2022
W ramach realizacji przedszkolnego programu edukacji antytytoniowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” na terenie województwa zachodniopomorskiego w roku przedszkolnym 2021/2022 do programu przystąpiło 145 placówek wychowania przedszkolnego (przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego), co stanowiło 17 % wszystkich placówek w województwie.
Program realizowany był przez 14 z 20 Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych województwa zachodniopomorskiego.
Przygotowaniem do realizacji programu były szkolenia 115 koordynatorów przedszkolnych w formie spotkań grupowych, spotkań on-line oraz rozmów indywidualnych.
W ramach działań programowych edukacją objęto 5712 dzieci, w tym 2211 dzieci 5-letnich, 2851 6-latków oraz 650 dzieci z pozostałych grup wiekowych, a w realizację założeń programu zaangażowało się 2323 rodziców przedszkolaków.
Rodzice byli obecni podczas zajęć przewidzianych w ramach scenariusza, zebraniach, warsztatach edukacyjnych i wyjść poza teren placówek.
Scenariusz programu przewiduje 5 tematycznych zajęć dla dzieci oraz 2 spotkania z rodzicami, w większości placówek udało się w pełni zrealizować wszystkie zajęcia.
Placówki przedszkolne chętnie wdrażały dodatkowe działania, takie jak: lokalne konkursy, wydarzenia w plenerze, przedstawienia, eksperymenty związane ze zjawiskiem spalania różnych materiałów, spotkania ze strażakiem, policjantem, pielęgniarką szkolną.
Przedszkolny program edukacji antytytoniowej od lat cieszy się pozytywną opinią nauczycieli wychowania przedszkolnego, rodziców i samych dzieci.
Przedszkolaki po realizacji treści programu:
- zwiększyły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów,
- mają większą świadomość szkodliwości oraz wdychania dymu tytoniowego jako bierni palacze,
- zapoznały się z różnymi źródłami dymu oraz zagrożeniami płynącymi z ich strony i z łatwością je identyfikują.
Metody aktywizujące znajdujące się w scenariuszach sprawiały, że dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. Program dostosowany jest do możliwości rozwojowych i intelektualnych dzieci w wieku 5-6 lat.
Najlepiej ocenianymi punktami programu były zaangażowanie uczestników w jego realizację, łatwość przyswojenia treści, entuzjazm dzieci podczas zajęć oraz merytoryczność treści oceniona przez realizatorów.
Udział w następnej edycji zadeklarowało 95% placówek biorących udział w tegorocznej edycji.