Podsumowanie realizacji wojewódzkiego programu „Higiena naszą tarczą ochronną” w roku szkolnym 2021/2022
24.08.2022
Wojewódzki Program Higieny i Profilaktyki Wybranych Chorób Zakaźnych „Higiena naszą tarczą ochronną” jest odpowiedzią na wciąż dynamiczną sytuację epidemiczną oraz konieczność wdrażania zasad profilaktyki zdrowotnej od najmłodszych lat edukacji w szkole. Odbiorcami programu są uczniowie klas I-III szkół podstawowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Treści programu koncentrują się na zapobieganiu chorobom zakaźnym, głównie grypie i COVID-19, poprzez stosowanie zasad higieny osobistej. Znaczącą rolę w higienie osobistej odgrywa prawidłowe mycie rąk. Głównym celem działań programowych jest osiągnięcie znaczącej poprawy zachowań higienicznych wśród najmłodszych uczniów szkół podstawowych w obszarze profilaktyki chorób zakaźnych.
W roku szkolnym 2021/2022 przeprowadzona została pierwsza edycja programu o zasięgu wojewódzkim. Udział w nim wzięło 172 z 455 (88%) placówek edukacji wczesnoszkolnej z terenu województwa, a sprawozdały się 152 szkoły (88%), którym udało się zrealizować większość treści programowych.
Edukacją objęto 16 322 uczniów szkół podstawowych:
- klasy I – 5 072
- klasy II – 5 475
- klasy III – 5 198
- inne klasy, grupy – 577.
Przygotowanie koordynatorów szkolnych opierało się głównie na przeprowadzeniu przez koordynatorów powiatowych 56 szkoleń i narad szkoleniowych dla 316 osób. 81 nauczycieli przygotowało się samodzielnie do prowadzenia zajęć w ramach programu, po uprzednim otrzymaniu wszystkich niezbędnych materiałów. W mniejszym zakresie wykonano szkolenia indywidualne, uzupełniano informacje poprzez rozmowy telefoniczne oraz korespondencję e-mail.
Prawie wszystkie placówki w programie (148 ze 152) poinformowały rodziców o realizacji i zakresie treści programowych podczas zebrań organizacyjnych, za pomocą dziennika elektronicznego lub innych wykorzystywanych komunikatorów. Podobnie w znacznej większości szkół (142 ze 152) udało się zrealizować program w całości, a nieliczne wprowadzone zmiany dotyczyły głównie ograniczeń czasowych, połączenia kilku scenariuszy na pojedynczych zajęciach oraz dostosowywania treści do możliwości i wieku dzieci. Działania dodatkowe wdrożono w 56 szkołach (37%), które polegały na wykonywaniu plakatów i prac plastycznych, udziale w lokalnych konkursach, połączenia lekcji z obchodami dni związanych ze zdrowiem, nauki wierszy i piosenek, udziale w inscenizacjach, prezentacji materiałów własnych i dostępnych w Internecie oraz spotkaniach z ekspertami np. pielęgniarką szkolną, lekarzem stomatologiem.
W opinii realizatorów szkolnych program został przygotowany w sposób atrakcyjny, wzbudzając zainteresowanie uczniów. Dobrze oceniane są treści merytoryczne oraz dostosowanie ich do głównych odbiorców – uczniów klas I-III szkół podstawowych. Wysoko oceniono również materiały pomocnicze, takie jak karty pracy czy otrzymane zakładki do książki. Deklarację ponownego udziału w programie złożyło 101 (66%) placówek, które wypełniły sprawozdanie.
Uczniowie również mieli możliwość wyrażenia swojej opinii na temat każdego z 4 zajęć, poprzez przyznanie im jednego z symboli „🙂, 😐, ☹” – w znacznej większości oceny uczniów były pozytywne.
Podczas realizacji programu wykorzystano udostępnione materiały pn. „Myję ręce, bo wiem więcej”, autorstwa Oddziału Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie.