Podsumowanie realizacji wojewódzkiego programu „Higiena naszą tarczą ochronną” w roku szkolnym 2022/2023
02.11.2023
Wojewódzki Program Higieny i Profilaktyki Wybranych Chorób Zakaźnych „Higiena naszą tarczą ochronną” jest odpowiedzią na konieczność wdrażania zasad profilaktyki zdrowotnej od najmłodszych lat edukacji w szkole. Odbiorcami programu są uczniowie klas I-III szkół podstawowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Treści programu koncentrowały się na zapobieganiu chorobom zakaźnym, głównie grypie i koronawirusowi SARS-COV-2, poprzez stosowanie zasad higieny osobistej. Znaczącą rolę w higienie osobistej odgrywa prawidłowe mycie rąk. Głównym celem działań programowych jest osiągnięcie znaczącej poprawy zachowań higienicznych wśród najmłodszych uczniów szkół podstawowych w obszarze profilaktyki chorób zakaźnych.
W roku szkolnym 2022/2023 przeprowadzona została druga edycja programu o zasięgu wojewódzkim. Udział w nim wzięło 215 z 458 (47%) placówek edukacji wczesnoszkolnej z terenu województwa, a sprawozdały się 193 szkoły (90%), którym udało się zrealizować większość treści.
Edukacją objęto 18 684 uczniów szkół podstawowych:
klasy I – 6 685
klasy II – 5 863
klasy III – 5 421
inne klasy, grupy – 715
Przygotowanie koordynatorów szkolnych opierało się głównie na przeprowadzeniu przez koordynatorów powiatowych 65 szkoleń i narad szkoleniowych wśród 258 osób. 80 nauczycieli przygotowało się samodzielnie do prowadzenia zajęć w ramach programu, po uprzednim otrzymaniu wszystkich niezbędnych materiałów. W mniejszym zakresie wykonano szkolenia indywidualne, uzupełniano informację poprzez rozmowy telefoniczne oraz korespondencję e-mail.
Prawie wszystkie placówki w programie (188 ze 193) poinformowały rodziców o realizacji i zakresie treści programowych podczas zebrań organizacyjnych, za pomocą dziennika elektronicznego lub innych wykorzystywanych komunikatorów. Podobnie w znacznej większości szkół (188 ze 193) udało się zrealizować program w całości, a nieliczne wprowadzone zmiany dotyczyły głównie ograniczeń czasowych, połączenia kilku scenariuszy na pojedynczych zajęciach oraz dostosowywania treści do możliwości i wieku dzieci. Działania dodatkowe wdrożono w 93 szkołach (48%), które polegały na wykonywaniu plakatów i prac plastycznych, udziału w lokalnych konkursach, połączenia lekcji z obchodami dni związanych ze zdrowiem, nauki wierszy i piosenek, udziale w inscenizacjach, prezentacji materiałów własnych i dostępnych w Internecie oraz spotkaniach z ekspertami np. pielęgniarką szkolną, lekarzem stomatologiem.
W opinii realizatorów szkolnych program został przygotowany w sposób atrakcyjny, wzbudzając zainteresowanie uczniów. Dobrze oceniane są treści merytoryczne oraz dostosowanie ich do głównych odbiorców – uczniów klas I-III szkół podstawowych. Wysoko oceniono również materiały pomocnicze, takie jak karty pracy czy otrzymane zakładki do książki.
Uczniowie również mieli możliwość wyrażenia swojej opinii na temat każdego z 4 zajęć, poprzez przyznanie im jednego z symboli „🙂, 😐, ☹” – w znacznej większości oceny uczniów były pozytywne. Deklarację ponownego udziału w programie złożyło 139 (72%) placówek, które wypełniły sprawozdanie.