W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

PROWADZENIE DOŻYWIANIA W SZKOŁACH

06.03.2024

Grafika przedstawia troje dzieci siedzących przy stoliku i jedzących owoce i rogaliki. Po prawej stronie widnieje napis: „Prowadzenie dożywiania w szkołach”.

W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoły podstawowe muszą zapewnić uczniom w ciągu dnia jeden gorący posiłek i możliwość jego spożycia. Korzystanie przez uczniów jest dobrowolne i odpłatne. Spotykane są także stołówki w liceach ogólnokształcących, szkołach specjalnych oraz zespołach szkół.

W ramach sprawowanego nadzoru w 2023 r. spośród 424 skontrolowanych placówek 339 prowadziło dożywianie w szkole. W 248 placówkach podawano obiady pełne (dwudaniowe), natomiast w 89 – jednodaniowe. Posiłki przygotowywano na miejscu w 175 szkołach, dowożono w 154, zapewniono poza placówką w 10 (w budynku innej szkoły). Łącznie z możliwości spożycia gorącego posiłku korzystało 37702 uczniów.

Ponadto:

  • 48 placówek wydawało śniadania szkolne dla 3135 uczniów,
  • 165 placówek zapewniło podawanie napoju, z którego korzystało 2871 uczniów.

Najwięcej stołówek posiadały szkoły podstawowe – 250, następnie zespoły szkół – 70  oraz szkoły specjalne – 13. Dodatkowo korzystanie ze stołówki szkolnej oraz wydawanie ciepłych posiłków zapewniono w 4 liceach ogólnokształcących.

Ponadto w trakcie czynności kontrolnych stwierdzono funkcjonowanie sklepików szkolnych w:

  • szkołach podstawowych – 45,
  • zespołach szkół – 17,
  • liceach ogólnokształcących – 7,
  • szkołach branżowych – 1,
  • technikach – 1.

W skontrolowanych sklepikach szkolnych w 2 szkołach podstawowych stwierdzono asortyment, który nie spełniał wymagań rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r., w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach, z powodu zawyżonej zawartości cukru w sprzedawanych napojach słodkich i wafelkach, a także niewłaściwej jakości wędlin.

Poza sklepikami szkolnymi w 121 placówkach funkcjonowały automaty z żywnością. Nieprawidłowości w ww. zakresie nie stwierdzono.

{"register":{"columns":[]}}