W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego 2022/2023 na terenie województwa mazowieckiego.

12.09.2022

Każdego roku w okresie wakacji pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej kontrolują i sprawdzają obiekty szkolne, aby ocenić ich stan przygotowania do nowego roku szkolnego. W ewidencji powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych woj. mazowieckiego jest aż 2 579 obiektów szkolnych. W okresie przerwy wakacyjnej w tym roku skontrolowano 627 szkół. Przedstawiamy ocenę przygotowania szkół na rok szkolny 2022/2023 na podstawie przeprowadzonych kontroli.

Ilustracja przedstawiająca nauczycielkę stojącą przy tablicy. W klasie w ławkach siedzi trójka uczniów. Na ławkach leżą książki. Jedna uczennica ma laptop, jeden uczeń telefon. Na półkach zawieszonych na ścianach stoją książki i kwiaty. Napis: Przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego.

Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na Mazowszu w minione wakacje ocenili 627 szkół (24,3% będących w ewidencji), w tym:

  • 454 – szkół podstawowych (29,1% z 1558 w ewidencji),
  • 24 – liceów ogólnokształcących (7,6% z 316 w ewidencji),
  • 3 – ponadpodstawowych szkół zawodowych (6,4% z 47 w ewidencji),
  • 5 – szkół specjalnych (10,4% z 48 w ewidencji),
  • 1 - szkołę policealną (1% ze 103 w ewidencji),
  • 140 – zespołów szkół (27,6% z 507 w ewidencji).

Na podstawie przeprowadzonych kontroli można stwierdzić, że większość szkół została w miarę możliwości przygotowana do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Część szkół, z uwagi na uwarunkowania lokalowe, boryka się z sytuacją prowadzenia zajęć w systemie dwuzmianowym (104 szkoły, co stanowi 16,6% z 627 skontrolowanych) lub koniecznością korzystania z pomieszczeń usytuowanych w podpiwniczeniu (64 szkoły, co stanowi 10,2% wszystkich skontrolowanych). Warunki lokalowe szkół przekładają się również na standardy dostępności do urządzeń sanitarnych, które nie zawsze są spełnione. Niezachowane standardy dostępności do urządzeń sanitarnych w przypadku umywalek dla dziewcząt odnotowano w 90 szkołach (14,3% z 627 skontrolowanych), a w przypadku chłopców w 100 szkołach (15,9% z 627 skontrolowanych). W przypadku oczek ustępowych sytuacja jest nieco lepsza
i w przypadku dziewcząt brak spełnienia standardów odnotowano w 70 szkołach, co stanowi 11,2% z 627 skontrolowanych, dla chłopców były to 85 szkoły (13,5% z 627 skontrolowanych).

W 362 szkołach (57,7% z 627 skontrolowanych) zapewniono dla każdego ucznia w sali powierzchnię 2,5m² oraz w 534 - świetlicę. Niemalże wszystkie szkoły (621 na 627 skontrolowanych) zapewniają wentylację w ponad połowie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt uczniów. Tylko 16 szkół (co stanowi 2,5% z 627 skontrolowanych) nie zapewniło uczniom miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych. 

Do prawidłowego rozwoju ucznia niezbędny jest ruch, dlatego ważne jest, by szkoły miały infrastrukturę do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego. Zdecydowana większość szkół (478 na 627 skontrolowanych) gwarantuje warunki do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem własnej sali gimnastycznej, dodatkowo szkoły dysponują jeszcze salami rekreacyjno-zastępczymi (235), boiskiem (537) czy innymi pomieszczeniami typu: siłownia, sala fitness (97). Z uwagi na brak własnej infrastruktury tylko 18 szkół (2,9% z 627 skontrolowanych) zajęcia z wychowania fizycznego prowadzi poza placówką. Po intensywnych zajęciach wychowania fizycznego istnieje możliwość skorzystania z prysznica w 332 szkołach. Dwie szkoły podstawowe i dwa zespoły szkół dysponują pływalniami.

W 387 szkołach (61,7% z 627 skontrolowanych) do dyspozycji uczniów jest gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz w 327 (52,1% z 627 skontrolowanych) zapewniona jest opieka stomatologiczna.

Aż 572 szkół z 627 skontrolowanych, umożliwia uczniom dożywianie, oferując drugie śniadanie, obiad jedno- lub dwudaniowy. Aby zaspokoić pragnienie uczniów w 399 szkołach (63,6% z 627 skontrolowanych) udostępnia się swobodnie wodę do picia. 

W okresie przerwy wakacyjnej w ponad połowie szkół - 375 (59,8% z 627 skontrolowanych) trwały prace remontowe, które prowadzono zarówno w budynkach – 352 szkół, jak i na terenie - 72 szkół. Część szkół – 62 jest lub została rozbudowana i powiększa swoją infrastrukturę o sale lekcyjne (27), pomieszczenia sanitarne (19), bloki sportowe (22), boiska (14) i inne (14) typu: pomieszczenia dla przedszkola, administracyjne, pomocnicze, blok żywienia ze stołówką, kryta pływalnia, łącznik pomiędzy szkołą a salą sportową, place zabaw, skatepark, przebudowa dróg dojazdowych wraz z parkingiem.

Niestety, w trakcie roku szkolnego 2022/2023 prace remontowo-budowlane będą nadal trwały w 50 placówkach, co stanowi 8% z 627 skontrolowanych. Prowadzenie prac związane jest z kontynuacją kolejnych etapów wcześniej zaplanowanych robót inwestycyjnych, dużym zakresem prac czy opóźnieniami w dostawie materiałów budowlanych. Dyrektorzy remontowanych placówek, mając na uwadze zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole, wskazują, że będą prowadzone z zachowaniem zasad bezpieczeństwa dla uczęszczających na zajęcia uczniów oraz personelu (miejsca prowadzenia prac są wydzielone, ogrodzone, wyłączone z użytkowania, oznakowane i zabezpieczone przed dostępem osób postronnych).

(ONHDiM)

{"register":{"columns":[]}}